Een vlucht per A380 is nog voor velen een droom die uitkomt. Op Schiphol heb je dan de keuze uit Emirates en soms China Southern. Maar Emirates is een vaste gast en bekend gezicht met een reputatie hoog te houden. Terecht?

Voor vertrek

Emirates biedt ook op Amsterdam chauffeur-service, met andere woorden een transfer tussen huis en Schiphol. En idem dito in Dubai van en naar hotel. Ideaal. Na de aanvraag online te hebben ingevuld, word je via beschaafd app-verkeer keurig op de hoogte gehouden en staat er een paar uur voor vertrek een luxe BMW 5-serie voor de deur met chauffeur die je dicht bij de vertrekhal op Schiphol brengt. Scheelt een taxi en is een mooi begin. Dit is een echte meerwaarde!

Inchecken gaat snel en uitstekend. Ik word zonder wachttijd geholpen aan de businessclass-balie en kan meteen door. Na de gebruikelijke formaliteiten wacht ik de overige tijd in de lounge. Emirates maakt gebruik van de Aspire Lounge en dat is er één uit het boekje. Niet bijzonder, maar ook niet slecht. Het belangrijkste tegenwoordig: er is plek genoeg voor een goede zitplaats. 

Aan de gate

Het wow-moment gaat nooit vervelen. Ik heb het voorrecht al drie keer eerder te hebben mogen reizen in de A380, maar als je deze krachtpatser dan weer ziet, is het toch even tijd voor het fotootje. Ik ben overigens niet de enige. Met een aardig volle vlucht is het vrij druk bij de gate, maar Emirates verzorgt haar passagiers in business- en firstclass goed door een apart gedeelte af te zetten bij de ingang van de gate. 

De cabine
De cabine in de businessclass kent een 1-2-1-configuratie met enkel naar voren gerichte stoelen (gelukkig). De rijen links en rechts kennen een enkele stoel, die afgewisseld meteen aan het raam staan, of net wat meer naar het gangpad gericht. Midden in zijn de tweetjes, die bij alleenreizenden van meer privacy voorzien kunnen worden door een tussenschot, maar voor stellen bij uitstek de beste keuze zijn om samen gezellig te kunnen reizen, of zakelijk gezien, een en ander nog te kunnen bespreken. Heb je geen reisgenoot, of wil je ‘alone-time’? Dan is de solo-stoel direct aan de raam de beste keuze. Hoe dan ook, altijd directe toegang tot het gangpad en genoeg privacy. Top.

De stoel

De ruime stoel is goed gevuld met twee flesjes water (Perrier), plat water (Evian) en een frisje. Er is voldoende ruimte voor de rolkoffer of andere bagage. Een merkloze koptelefoon, dekentje en handgel liggen al klaar, net als een zakje met daarin sokken en een oogmasker. Dat bevreemdt wel even. Ook Emirates heeft luxe designer ammenity-kits met de gebruikelijke zalfjes, sokken en wat al niet meer, maar deze worden, zo leert navraag, niet uitgedeeld. De vlucht is daarvoor ‘te kort’. Jammer.

Champagne

Ontvangst is met de gebruikelijke sinaasappelsap of een mooie Champagne (Veuve Cliquot yellow label). De stoel dan. Zelfs met mijn 1.95 meter zit ik zeer comfortabel, er is genoeg opbergruimte, een stekker-aansluiting en een dubbele USB-port. Het inflight-entertainmentscherm is met 20 inch lekker groot en kan worden bediend door de gebruikelijke afstandsbediening of met een extra grote tablet die naast je staat.  De stoelen zijn uitgevoerd in champagne-kleurig leer en behoren absoluut tot de betere in het genre. Ze gaan later in de vlucht 180 graden-plat voor een lekker dutje, maar bieden ook fijne ontspanning bij het kijken naar een filmpje. En zoals velen weten: het entertainment van Emirates, ICE, is wereldtop. De enorme keuze is zeer actueel. Handige tip voor filmliefhebbers, zoals ik: Je kunt thuis al het aanbod bekijken en je favorieten aanduiden – wel even de app downloaden, sowieso handig voor wifi. Want ja, er is wifi, die ik zoals altijd laat liggen, ik koester de rust en luxe aan boord. Sociale apps, zoals WhatsApp zijn gratis – vooraf aanmelden op de app – en voor meer data zijn er schappelijke kosten. 

Eten en drinken

De reis begint na het welkomstdrankje met een mooi (en niet te klein, zoals zo vaak) schaaltje luxe nootjes. Er is een keuze uit cocktails en mocktails en ik kies voor de laatste; Virgin Cucumber Gimlet, een heerlijk frisdrankje dat er ook nog eens mooi uitziet. Er zijn ook een tiental alcoholische klassiekers van Bloody Mary of Aperol Spritz tot een hippe Espresso Martini. 

MMMezze

De dinerkeuze is al opgenomen. Er is een keuze uit verschillende voor- en hoofdgerechten en vier desserts. Ik kies uit, vermoed ik, een vaste klant in het aanbod: de Arabische mezze (en dus niet de erwtensoep met mint, of de garnalen). Maar het brood met hummus, baba ganouj, een gevuld wijnblad en olijven is een heerlijke lichte starter, en ook leuk om in de sfeer van Dubai te komen. Bij het hoofdgerecht kies ik dan wel weer even voor ‘veilig internationaal’ met de keuze voor de goede steak. Andere keuze zijn zalm en kip met emirati-kruiden. ‘Na’ is er framboos-rozen-cake, chocotaart en vers fruit, maar ik kies voor het kaasplankje met Engelse Red Leicester, ons aller Old Amsterdam, en een Spaanse heerlijkheid: De La Huz Iberico, de winnaar van de drie. 

Uiteraard hoort er in Businessclass ook een glas wijn bij. Er is keuze uit twee wit en twee rood. Bij wit een Bordeaux: Château La Louvière, Pessac-Léognan. De andere keuze is een chique Chassagne-Montrachet van Domaine Roux 2017, een Chardonnay. Het is lastig kiezen, want het gaat om volle aromatische wijnen. Het wordt de Bourgogne, een topwijn. Bij rood: uitstekende en complexe wijnen, maar alle twee wel zeer klassiek, op leeftijd en stevig: Château La Garde 2011, Pessac-Léognan, en de Fèlsina ‘Rancia’ Chianti Classico Riserva 2011. Ik ken het verhaal: stevige eetwijnen doen het beter op 10 kilometer hoogte, maar zelf ben ik voorstander en liefhebber van iets lichtere wijnen. Ik zou een van deze twee topwijnen dan ook gewoon vervangen voor iets ander lekkers rood, een Duitse Spatburgunder of iets spannends uit Libanon of Griekenland. Dit is geen kritiek verder, maar sec mijn persoonlijke gedachte als wijnliefhebber. 

Oh, voordat je vraagt: hoe zit het met die fantastische bar aan boord? Nou ja, die is er en oogt geweldig. Maar helaas op moment van vliegen was deze nog gesloten in verband met de medische (Covid-)eisen waaraan Emirates natuurlijk ook goed voldoet. Maar we kunnen ons voorstellen, nu deze weer open is, dat je er even een drankje gaat doen. 

Al met al blijft de Business Class van Emirates zoals aan boord van hun A380 echt zeer goed en het zorgt voor een uitgeruste ervaring als je eenmaal aankomt in Dubai (of verder vliegt). Hun nieuwe nu al spraakmakende Premium Economy is voorlopig nog niet op de route naar Amsterdam gepland. Deze zal zeker ook tzt de moeite waard zijn maar wie de kans krijgt om hoog in de A380 in luxe naar Dubai te vliegen, laat ‘m niet liggen!

En vergeet zeker niet op de terugweg de Emirates Lounge aan te doen op DBX!

www.emirates.com

PS, Let wel. Emirates vliegt ook met de 777-300 op Amsterdam. Deze biedt een andere Business Class. Zie de verschillen hieronder (bron Emirates) Wie de keuze heeft, kan het beste voor de A380 ervaring,mede gaan aangezien elke stoel gangpadtoegang heeft in de A380.

Airbus A380

76 lie-flat seats three-class configured A380 and 58 lie-flat seats for a two-class configured A380 in a 1-2-1 configuration that convert to fully flat beds

Seat pitch at 44” inches, which extend to form 76.6”- to 78.6” fully-flat beds at 18.5” width

Staggered seat arrangement which provide each passenger an individual entry and exit path from seat to aisle

Greater personal space and privacy with built-in amenities such as mini-bar, privacy panel (for centre seats only) which can be moved up and down, large personal table, separate foot-rest extension (electrically operated), laptop stowage, literature pocket, shoe stowage, adjustable headrests and noise cancellation headsets Touch screen Wireless Integrated Passenger Seat Controller for Emirates’ In-flight Entertainment and seatoperation A 23” HD LCD screen, linked to Emirates’ award-winning ice inflight entertainment system

Boeing 777

42 roomy, comfortable sleeperette seats in 2-3-2 configuration. Seat rows pitched at 65” apart, recline to a 78” long lie flat bed with a very small angle, 20.5” width. Electronically-operated footrest and lumbar support. Adjustable headres. A 23” HD LCD screen

 

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.