Eurostar kondigt vandaag aan dat het een herfinancieringsovereenkomst heeft bereikt met zijn aandeelhouders en banken. Daarmee lijkt de toekomst van de Hogesnelheidslijn verzekerd te zijn, na eerdere financiële problemen. In de komende maanden ligt de nadruk op het opbouwen van de vraag naar reizen op de kernroutes van Eurostar tussen Londen en Parijs, Brussel en Amsterdam en op het handhaven van een strikte kostenbeheersing om de terugbetaling van de leningen te verzekeren.

Het herfinancieringspakket van 250 miljoen Britse pond bestaat voornamelijk uit bijkomend eigen vermogen en bankleningen2 gegarandeerd door de aandeelhouders: SNCF (de Franse staatsspoorweggroep en meerderheidsaandeelhouder van Eurostar), Patina Rail LLP (een consortium dat wordt ondersteund door Caisse de dépôt et placement du Québec (“CDPQ”) en fondsen die worden beheerd door het infrastructuurteam van Federated Hermes) en NMBS (de Belgische nationale spoorwegmaatschappij).

Jacques Damas, CEO van Eurostar, zegt hierover: “Iedereen bij Eurostar is opgetogen over deze sterke blijk van steun van onze aandeelhouders en banken, die ons in staat zal stellen onze dienstverlening aan de passagiers voort te zetten. De herfinancieringsovereenkomst is essentieel om ons in staat te stellen onze diensten uit te breiden naarmate de situatie met betrekking tot de pandemie verbetert. Eurostar zal nauw blijven samenwerken met regeringen om te komen tot een veilige versoepeling van reisbeperkingen en stroomlijning van grensprocessen, zodat passagiers veilig en naadloos kunnen reizen. Hun gecoördineerde acties en beslissingen zijn van cruciaal belang voor het herstel van de vraag en het financiële herstel van onze business.”

Het afgelopen jaar heeft dit internationale bedrijf dat zich toelegt op verbindingen tussen het Verenigd Koninkrijk en het continent, een sterkere daling in de vraag naar reizen gekend als gevolg van de wereldwijde COVID-19-pandemie dan eender welke andere Europese treinoperator of concurrerende luchtvaartmaatschappij. Dankzij dit pakket steunmaatregelen zal Eurostar op korte tot middellange termijn aan zijn financiële verplichtingen kunnen voldoen.

In de komende maanden ligt de nadruk op het opbouwen van de vraag naar reizen op de kernroutes van Eurostar tussen Londen en Parijs, Brussel en Amsterdam en op het handhaven van een strikte kostenbeheersing om de terugbetaling van de leningen te verzekeren.

 

Vanaf 27 mei verhoogt Eurostar het aantal treinen op zijn route tussen Londen en Parijs naar twee dagelijkse retours en vervolgens naar drie per dag vanaf eind juni. Eurostar kijkt ernaar uit om de frequentie van zijn treinen tijdens de zomerperiode geleidelijk op te drijven naarmate de reisbeperkingen worden versoepeld.

 

Eurostar blijft zich inzetten om de impact van de klimaatverandering te verminderen, vooral in het licht van de COP26-top die in november van dit jaar in het Verenigd Koninkrijk plaatsvindt en de groeiende belangstelling van passagiers voor reizen met de hogesnelheidstrein.

 

Dit herfinancieringspakket stelt de toekomst van Eurostar veilig nu de beperkingen afnemen en het reizen geleidelijk weer begint op gang te komen. Dankzij de herfinanciering zal Eurostar de kans krijgen om te herstellen en de fusie met Thalys in het kader van het Green Speed-project tot een goed einde te kunnen brengen3.

 

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.