Saudia, de nationale luchtvaartmaatschappij van Saudi-Arabië, heeft haar nieuwe merkidentiteit en livery tijdens een evenement in Jeddah. De airline, ook aanwezig op Schiphol, wil zich steeds verder profileren op de internationale markt. Ook is de (digitale) klantervaring vernieuwd.
Deze nieuwe identiteit is in lijn met een breder strategisch digitaal transformatieplan gericht op het versterken van de ondersteuning van de luchtvaartmaatschappij voor de Vision 2030 van het Koninkrijk om de wereld naar Saoedi-Arabië te brengen.
De rebranding markeert het begin van een nieuw tijdperk voor Saudia en introduceert innovatieve concepten op het gebied van klantenservice met een sterke focus op digitale aspecten en het verbeteren van de gastervaring door de Saudische cultuur te vieren. Deze transformatie versterkt de nationale identiteit van Saudia door alle producten en diensten opnieuw vorm te geven en alle vijf zintuigen aan te spreken. Gasten kunnen tijdens hun reis een authentieke Saudische ervaring verwachten, die het beste van Saudi-Arabië en zijn rijke cultuur laat zien. Dit omvat een onderscheidende geur en geluidsidentiteit, lokaal geïnspireerde gerechten, allemaal gemaakt door bekwame Saudische ambachtslieden.
De nieuwe kleuridentiteit van het Saoedische merk, bestaande uit groen, blauw en zand, vertegenwoordigt het doel van Saudia om haar vloot en bestemmingen uit te breiden en de wereld met Saoedi-Arabië te verbinden, waarbij de authenticiteit en diepgewortelde waarden van het Koninkrijk worden benadrukt.
Parallel aan de rebranding heeft Saudia ook een enorme digitale transformatie doorgevoerd, waarbij de digitale ervaring van de klant volledig is verbeterd. Saudia is een van de eerste luchtvaartmaatschappijen in de regio die gebruik maakt van generatieve kunstmatige intelligentie (AI) als virtuele assistent, genaamd “SAUDIA”. Tegen het einde van het jaar zal Saudia gasten in staat stellen om de hele transactie te voltooien via dit efficiënte proces.
Ibrahim Al-Omar, Directeur-generaal van de Saudia Group, zei: ‘We beleven een nieuw tijdperk en een zeer opwindende tijd voor Saudia. Onze luchtvaartmaatschappij is geëvolueerd van een Douglas DC-3-toestel in 1945 tot een moderne vloot van 140 toestellen die meer dan 100 bestemmingen aandoet en een van de grootste luchtvaartmaatschappijen in de regio is geworden.
De naam en het logo van Saudia maken integraal deel uit van de luchtvaartgeschiedenis en -ontwikkeling van het Koninkrijk en onze mensen delen een speciale emotionele band met het merk. We hebben dit rijke erfgoed verwerkt in onze nieuwe identiteit en elementen toegevoegd die onze visionaire aanpak weerspiegelen, klaar om de wereld te betoveren.”
Saudia is niet alleen bezig met het uitrollen van een volledig geïntegreerd digitaal programma en het vernieuwen van haar uiterlijk, maar helpt ook effectief en snel mee aan het bevorderen van Saudi-Arabië’s Visie 2030, door samen te werken met alle belanghebbenden in de sector om de doelen van de Nationale Luchtvaartstrategie te bereiken. De strategie is erop gericht om van Saoedi-Arabië een leider in de wereldwijde luchtvaartindustrie te maken door de klantervaring te verbeteren, de veiligheid te vergroten en te werken aan een duurzamere toekomst, in lijn met de expansiedoelstellingen van Saoedia om tegen 2030 zo’n 330 miljoen bezoekers naar het koninkrijk te brengen.’