Rimowa, het luxe Duitse koffermerk, gaat vernieuwen. Het merk lanceert een nieuwe visuele identiteit van het merk in het jaar van hun 120-jarig jubileum. Het gaat om een nieuw RIMOWA logo, monogram, beeldtaal en verpakking bevat, is om de merkbeleving samen te brengen met het RIMOWA product.

De ontwikkeling van de nieuwe visuele identiteit is het resultaat van de samenwerking tussen co-CEO Alexandre Arnault en Chief Brand Officer Hector Muelas met het in München gevestigde concept, branding en grafisch ontwerp bureau Borsche en het Londense merkadviesbureau  Commission Studio.

De nieuwe identiteit is een eerbetoon aan het erfgoed van het bedrijf en biedt tegelijkertijd een tijdloos fundament voor de toekomstige activiteiten. De ambitie voor de nieuwe identiteit, welke een nieuw RIMOWA logo, monogram, beeldtaal en verpakking bevat, is om de merkbeleving samen te brengen met het RIMOWA product.

Voor het RIMOWA logo koos Bureau Borsche een bruikbaar sans serif lettertype als nieuwe typografische taal van het merk. De verfijnde ingetogen vormen van het lettertype weerspiegelen de functionele luxe koffers van RIMOWA. Als onderdeel van de visuele identiteit zullen het RIMOWA logo en monogram een aantal visuele onderdelen hebben die het erfgoed van het bedrijf onderschrijven en tegelijkertijd de toekomstige ambities ondersteunen.

Het kleurenpallet is tijdloos zwart, wit, grijs en is een verwijzing naar RIMOWA’s overtuiging van ‘less is more’, net als bij de originele aluminium koffer die voor het eerst in 1937 geproduceerd is.

Het patroon is afgeleid van het RIMOWA grooves kenmerk, een verwijzing naar de tactiele producten en materialen van het merk. Het gegroefde motief zal subtiel als embossing gebruikt worden in handleidingen, hangtags en als watermerk in het papier. In alle communicatie wordt het gebruik van coördinaten toegepast, van visitekaartjes tot product verpakkingen, zo vertegenwoordigt ieder coördinaat de locatie van een belangrijke ervaring van het bedrijf en zijn werknemers; een unieke reis.

 

De nieuwe visuele identiteit zal doorontwikkeld worden in nieuwe verpakkingen en nieuwe retail-concepten. Net zoals het ontwerp van de koffers van RIMOWA zal het materiaalgebruik tot in detail en in perfectie worden toegepast. Iedere doos en tas maar ook alle items die bij een koffer horen zoals de gebruiker handleiding en bagagelabels zullen met de grootste zorg en precisie worden ontworpen. RIMOWA’s nieuwe visuele identiteit is vanaf 18 januari op de communicatie kanalen geïmplementeerd en zal wereldwijd worden uitgerold in de loop van het jaar.

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.