Het derde kwartaal van 2023 was het meest winstgevende kwartaal ooit in de geschiedenis van Brussels Airlines. De aangepaste EBIT bedraagt 72 miljoen euro, dit is een verbetering met 21 miljoen euro tegenover dezelfde periode vorig jaar. Ondanks enkele onverwachte uitdagingen, zoals de tijdelijke sluiting van het luchtruim boven Niger en de stijgende olieprijzen, was Brussels Airlines in staat om de kosten onder controle te houden. De aangepaste EBIT voor de eerste negen maanden van dit jaar bedraagt 59 miljoen euro. De luchtvaartmaatschappij kan nu met vertrouwen zeggen dat een recordwinst wordt verwacht in 2023.
Tussen juli en September heeft Brussels Airlines in totaal 2.4 miljoen passagiers vervoerd op meer dan 17.000 vluchten. De bezettingsgraad was gemiddeld 85.2%. Er werd op 91 bestemmingen gevlogen in 40 landen.
Brussels Airlines heeft lessen getrokken uit de zomer van 2022, daardoor verliepen de activiteiten vlotter tijdens dezelfde periode in 2023. Toch waren er nog steeds enkele elementen die niet voorzien konden worden, zoals de sluiting van het luchtruim boven Niger. Dit had een zware impact op de vluchten van en naar sub-Saharaans Afrika. Sommige vluchten moesten worden geannuleerd, andere vluchten moesten omwegen maken met extra vluchttijd en extra brandstofverbruik tot gevolg. Brussels Airlines schat dat de politieke situatie in Niger ongeveer 4 miljoen euro kosten aan de luchtvaartmaatschappij. Daar bovenop kwamen de stijgende brandstofprijzen en de algemene inflatie.
Ondanks het bovenstaande heeft Brussels Airlines de kosten onder controle kunnen houden. De aangepaste EBIT van het derde kwartaal bedraagt 72 miljoen euro. Dit is een stijging met 41% tegenover de zomer van vorig jaar, die al een recordzomer was voor Brussels Airlines.
|