KLM-passagiers dragen vanaf vandaag gezichtsbescherming

‘KLM heeft vanaf het begin voorzorgsmaatregelen getroffen om haar operatie op een veilige, comfortabele en verantwoorde manier uit te voeren. Het advies van het RIVM onderschrijft dat: vliegen is veilig. KLM-vluchten voldoen aan de hoogste normen voor veiligheid en hygiëne.

Social distancing aan boord van een vliegtuig is niet altijd mogelijk. Door het nemen van een pakket aan maatregelen zorgt KLM voor extra bescherming van klanten en crew. De gezondheid van eenieder heeft de hoogste prioriteit. Passagiers en bemanning dragen sinds 11 mei op alle KLM-vluchten gezichtsbescherming (van mond en neus), waardoor het toch al lage risico verder wordt verkleind. Vliegtuigen worden nog vaker en grondiger gereinigd en contactmomenten worden tot een minimum beperkt.

Ook voor en na het boarden is er op Schiphol een mix van maatregelen door KLM ingesteld. Het gaat hierbij onder andere om communicatie over ‘social distance’ bij check in, gates, service -en transferdesks. Voor een aantal diensten kan het publiek alleen nog betalen met pin of creditcard. Ook zijn er aangepaste boarding processen ingesteld. KLM voert op een aantal vluchten tevens screenings van passagiers uit. Deze verschillen per bestemming en bestaan uit het invullen van een gezondheidsverklaring of door het laten uitvoeren van een temperatuurmeting. Dit is afhankelijk van de lokale wetgeving.

De KLM-vliegtuigen zijn voorzien van High Efficiency Particulate Air (HEPA) filters, die zorgen voor schone cabinelucht van hoge kwaliteit, waarbij er een hoge mate van luchtcirculatie plaats vindt. De lucht wordt om de drie minuten vervangen door het ingebouwde luchttoevoersysteem van het vliegtuig. De luchtstroom in het vliegtuig gaat van boven naar beneden, wat de kans op ‘horizontale’ transmissie in de cabine nog verder verminderd. Passagiers zitten daarnaast allemaal met hun gezicht in dezelfde richting, zodat er weinig face-to-face interactie is en de stoelen vormen een barrière voor de transmissie naar voren of naar achteren in de cabine. KLM staat dagelijks in nauw contact met de Nederlandse overheid, met specialisten van gezondheidsorganisaties van de WHO, het ECDC, het RIVM en de luchtvaartinstanties IATA en EASA.’

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.