Qatar Airways verbleef jarenlang in de schaduw van Emirates, maar de airline is dankzij een stevige inhaalslag tijdens de coronacrisis zijn concurrent voorbij gestreefd als grootste aanbieder van lange afstandsvluchten.
Dat meldt de Wall Street Journal, die aan die mededeling de term ‘voorlopig’ toevoegt, want de situatie kan zo weer omslaan.
De krant, die zich baseert op cijfers van databedrijf OAG, spreekt van een ‘agressieve aanval’ op rivaal Emirates tijdens de coronacrisis.
Het in Doha gevestigde Qatar vliegt soms met bijna lege toestellen op routes over de hele wereld om zijn marktaandeel te vergroten. Het neemt nieuw personeel aan en investeert in landingsrechten op bestemmingen waarop andere maatschappijen hun vliegschema juist hebben verminderd vanwege Covid-19.
Met deze anticyclische manier van werken wil het door de staat gesteunde Qatar met nieuwe landingsrechten sterker staan als het ergste van de coronacrisis straks voorbij is, schrijft de krant.
Volgens databedrijf OAG heeft Qatar de afgelopen 12 maanden meer stoelen op long haul gevlogen dan welke andere maatschappij dan ook.
Komende week, vanaf maandag, vliegt Qatar naar verwachting ruim tweemaal de internationale capaciteit van Air France, ruim tweederde meer dan Delta Air Lines en 13 procent meer internationale capaciteit dan de regionale concurrent Emirates.
Voor zowel binnenlandse- als verre vluchten blijft American Airlines Group de grootste maatschapoij in de wereld.
Of Qatar wat capaciteit betreft de grootste luchtvaartmaatschappij voor lange afstandsvluchten blijft, hangt deels af van de vraag hoe snel andere maatschappijen hun dienstregeling herstellen.
Volgens de krant heeft Qatar veel goodwill opgebouwd bij klanten, onder andere met het repatriëren van reizigers aan het begin van de coronacrisis.
‘We zijn klaar voor concurrentie en zijn ook nooit concurrentie uit de weg gegaan’, zegt Qatar topman Akbar Al Baker tegen de krant. (Foto Shutterstock).