Air France-KLM heeft 100 toestellen van het type Airbus A320neo en A321neo besteld, met een optie voor nog eens 60 vliegtuigen. Deze zijn bedoeld om de vloot van KLM en Transavia Nederland te vernieuwen en om de vloot van Transavia Frankrijk te vernieuwen en uit te breiden.
Dat heeft het luchtvaartbedrijf donderdagmiddag bekendgemaakt. Er werd al langer gespeculeerd voor welke vliegtuigbouwer Air France-KLM zou kiezen. Eerder al werd bekend dat het Australische Qantas eveneens voor Airbus kiest, in plaats van concurrent Boeing.
Er gingen toen geruchten dat ook Air France-KLM voor het Europese Airbus zou kiezen. Die geruchten blijken nu te kloppen.
De order heeft betrekking op Airbus A320neo en Airbus A321neo vliegtuigen. De eerste leveringen worden in de tweede helft van 2023 verwacht.
Daarnaast is een principe-overeenkomst getekend voor de aanschaf van vier Airbus vrachttoestellen van het type A350F voor Air France.
De nieuwe toestellen zijn zuiniger, stoten minder CO2 uit en zijn een stuk stiller.
De vliegtuigen gaan middel-langeafstandsroutes in Europa uitvoeren, vooral vanaf Schiphol, de internationale hub van KLM en de belangrijkste basis van Transavia Nederland, en vanaf Parijs-Orly, de belangrijkste basis van Transavia Frankrijk.
Details van de cabineconfiguratie worden later bekendgemaakt.