Het gaat goed met de airline-industrie. De problemen op de airports, oorlog in Oekraïne en brandstofprijzen gooien nog wel roet in het eten maar door de hernieuwde reislust zijn de verwachtingen zeker positief. Dit bleek op de luchtvaarttop van de International Air Transport Association (IATA) in Doha.
IATA heeft de vooruitzichten voor de financiële prestaties van de luchtvaartindustrie in 2022 dan ook aangepast, nu blijkt dat het herstel van de COVID-19-crisis sneller gaat. Hoogtepunten van de prognose zijn onder meer:
• De verliezen in de sector zullen naar verwachting afnemen tot -9,7 miljard dollar (verbeterd ten opzichte van de voorspelling van oktober 2021 voor een verlies van 11,6 miljard dollar) voor een nettoverliesmarge van -1,2%. Dat is een enorme verbetering ten opzichte van verliezen van $ 137,7 miljard (-36,0% nettomarge) in 2020 en $ 42,1 miljard (-8,3% nettomarge) in 2021.
• Winstgevendheid in de hele sector in 2023 lijkt binnen bereik en Noord-Amerika verwacht al een winst van $ 8,8 miljard in 2022.
• Efficiëntiewinst en betere opbrengsten helpen luchtvaartmaatschappijen om verliezen te verminderen, zelfs met stijgende arbeids- en brandstofkosten.
• Industrieel optimisme en inzet voor emissiereducties blijkt duidelijk uit de verwachte netto levering van meer dan 1.200 vliegtuigen in 2022.
• Een sterke opgekropte vraag, de opheffing van reisbeperkingen in de meeste markten, lage werkloosheid in de meeste landen en toegenomen persoonlijke spaargelden zorgen voor een heropleving van de vraag waardoor het aantal passagiers in 2022 83% van het pre-pandemische niveau zal bereiken.
• Ondanks economische uitdagingen wordt verwacht dat het vrachtvolume in 2022 een recordhoogte van 68,4 miljoen ton zal bereiken.
“Luchtvaartmaatschappijen zijn veerkrachtig. Mensen vliegen in steeds grotere aantallen. En de vracht presteert goed tegen een achtergrond van toenemende economische onzekerheid. De verliezen zullen dit jaar worden teruggebracht tot $ 9,7 miljard en de winstgevendheid ligt in het verschiet voor 2023. Het is een tijd voor optimisme, ook al zijn er nog steeds uitdagingen op het gebied van kosten, met name brandstof, en enkele aanhoudende beperkingen in een paar belangrijke markten, “zei Willie Walsh, directeur-generaal van de IATA.
Meer over de conferentie in de aankomende editie van Business Traveller