KLM heeft in de periode juli tot en met september 2022 een operationele winst van €443 miljoen gemaakt bij een omzet van €3,236 miljard. Deze resultaten zijn tot stand gekomen onder moeilijke operationele omstandigheden. Zowel klanten als collega’s hebben hier hinder van ondervonden.
De zomer liet een sterke vraag naar vliegtickets zien. De inkomsten lagen hierdoor op het niveau van 2019, terwijl we minder vluchten konden uitvoeren. Dit kwam door de problemen op Schiphol als gevolg van een tekort aan securitymedewerkers, door ingrepen die KLM zelf in het netwerk moest doen vanwege arbeidstekorten en door problemen in de supply chain van onderdelen, waardoor vliegtuigen langer in de hangar staan. Hierdoor was de capaciteit ca. 80% vergeleken met dezelfde periode in 2019.
KLM zag zich genoodzaakt ingrijpende maatregelen te treffen om de operatie beheersbaar te houden. Zo is de verkoop van tickets met vertrek vanaf Schiphol beperkt en zijn er vluchten geannuleerd. Deze ingrepen worden de komende tijd gehandhaafd om de voorspelbaarheid van het netwerk te verbeteren. Uitgangspunt was en blijft: zorgen dat elke klant die heeft geboekt, kan vliegen.