Monday, October 25, 2021
Page 3

Holland America Line begin 2022 terug met hele vloot

0

Tegen het late voorjaar van 2022 is de volledige vloot van Holland America Line weer operationeel om te cruisen met de herstart van de laatste drie schepen Noordam, Oosterdam en Westerdam. Noordam zal herstarten op 14 maart 2022 met een cruise in Japan; Oosterdam start met cruisen op 1 mei in de Middellandse Zee, en Westerdam hervat op 8 mei de cruises in Alaska. De schepen sluiten zich aan bij Eurodam, Koningsdam, Nieuw Amsterdam, Nieuw Statendam, Rotterdam en Zuiderdam, die het cruisen al hebben hervat of dat in december 2021 gaan doen. Volendam en Zaandam keren in mei 2022 terug.

“We hebben intensief gewerkt om al onze schepen weer operationeel te krijgen en om definitieve herstartdata te hebben voor al onze schepen. Het compleet maken van de vloot is belonend voor iedereen die zich hiervoor heeft ingezet,” aldus Gus Antorcha, president van Holland America Line. “Ons progressieve rollout plan stelt ons in staat om de komende maanden weer volledig operationeel te zijn, en we kijken ernaar uit om onze gasten te verwelkomen op alle 11 schepen die in verschillende regio’s over de hele wereld cruisen.”

Noordam herstart cruises in Japan 
Holland America Line werkt samen met de Japanse autoriteiten om de Noordam volgend voorjaar in Japan te laten cruisen met vier geplande afvaarten. Wanneer de Noordam in maart weer in de vaart komt, is het schip van plan drie 14-daagse cruises aan te bieden waardoor gasten Japan uitgebreid zullen ontdekken. Het schip vaart rondreizen vanuit Yokohama (Tokio), Japan, en doet verschillende havens aan met op elke route een bezoek van één of twee dagen aan Zuid-Korea, Taiwan of Rusland. De 14-daagse reizen kunnen worden gecombineerd tot 28-daagse Collectors’ Voyages.

In april steekt de Noordam de Stille Oceaan over en vaart een seizoen in Alaska met cruises tussen Vancouver, British Columbia, Canada, en Whittier, Alaska.

 

Oosterdam keert terug naar de Middellandse Zee 
Gasten die volgend jaar graag de Middellandse Zee willen bezoeken, kunnen vanaf 1 mei aan boord gaan van de Oosterdam. Het schip zal het seizoen in de regio doorbrengen, cruisend tussen Civitavecchia (Rome) en Venetië, Italië; en Barcelona, Spanje, en Venetië; of een rondreis vanuit Venetië op 7- en 12-daagse routes. Oosterdam zal havens aandoen in Italië, Griekenland, Turkije, Montenegro, Kroatië, Albanië, Frankrijk, Malta en Israël.

Na een trans-Atlantische oversteek in november 2022 zal het schip door het Panamakanaal varen en een zuidelijke route nemen om een reeks Zuid-Amerika en Antarctica expedities aan te bieden variërend van 14 tot 22 dagen tussen Buenos Aires, Argentinië, en San Antonio (Santiago), Chili.

 

Westerdam zet koers naar Alaska 
Wanneer Westerdam op 8 mei terugkeert, zal het schip beginnen aan een seizoen van 7-daagse Alaska cruises vanuit Seattle, Washington. In september zal het schip de Stille Oceaan oversteken en begint aan een seizoen in het Verre Oosten met verschillende 14-daagse routes vanuit Singapore; Hong Kong, China; en Yokohama (Tokyo).

 

Gasten op januari tot mei 2022 cruises worden verplaatst naar 2023
Met deze herstartdata voor Noordam, Oosterdam en Westerdam, komen cruises in Azië, Australië en Nieuw-Zeeland alsook Zuid-Amerika en Antarctica vanaf januari 2022 tot en met de return-to-service afvaarten te vervallen.

Gasten van de geannuleerde trans-Atlantische overtocht van de Westerdam met vertrek op 18 april 2022, zullen worden verplaatst naar een vergelijkbare oversteek op de Nieuw Statendam met vertrek op 17 april 2022.

Gasten op de getroffen Azië-afvaarten van de Noordam in 2022 zullen worden verplaatst naar dezelfde route in 2023 aan boord van Westerdam; gasten op de geannuleerde Australië en Nieuw-Zeeland reizen van Oosterdam zullen worden verplaatst naar dezelfde route in 2023 aan boord van Noordam; en gasten op de geannuleerde Zuid-Amerika en Antarctica cruises van Westerdam zullen worden verplaatst naar dezelfde route aan boord van Oosterdam in 2023. Gasten kunnen er ook voor kiezen om 100% van het aan Holland America Line betaalde geld terug te krijgen.

Op de foto Nico Bleichrodt van HAL

Review en WINACTIE: Wireless HDMI Marmitek

0

Wie kent het niet? Een presentatie moeten geven op locatie en op zoek moeten naar de HDMI kabel om er vervolgens achter te komen dat die mist, of te kort is. Dat is volgens Marmitek verleden tijd met de Wireless HDMI. Of het ook echt een goede oplossing is? Wij hebben hem getest! En jij kunt er een winnen!

De Wireless HDMI bestaat uit twee dongels. De eerste gaat in de laptop en de andere in het externe scherm of beamer. Plug and play, zo makkelijk is het. De dongels verbinden automatisch en je kunt direct presenteren op een extern scherm, zonder dat hier kabels voor nodig zijn, zo luidt de informatie vooraf.

De verbinding doet wat hij belooft. Je kunt direct streamen naar een extern scherm. Deze is zeer stabiel en eigenlijk net zoals met een HDMI kabel. Het is raadzaam de dongels met een USB aan te sluiten om de dongel van voldoende stroom te voorzien. Wanneer er in de laptop een USB-C aansluiting wordt gebruikt is dit niet nodig, maar wanneer de HDMI aansluiting wordt gebruikt wel. Bij de ontvanger moet altijd een USB-aansluiting worden gebruikt voor de stroomvoorziening. De wireless HDMI van Marmitek doet precies wat hij belooft: het verbindt elke gewenst apparaat met een extern scherm zonder kabels en dat gebeurt snel en stabiel. Omdat er ook altijd een usb aansluiting nodig is, maakt het deze oplossing wellicht iets omslachtiger, maar dan heb je wel een draadloze stabiele verbinding. De wireless HDMI kan zelfs schakelen tussen meerdere zenders met een ontvanger, wat het nog interessanter maakt als meerdere mensen moeten presenteren. 

Overtuigd? Doe dan mee aan onze winactie en stuur een foto van jouw ‘dradenzooi’ bij je computer en je dingt mee. Stuur je foto naar info@travmedia.nl ovv marmitek

 

KLM blijft gewoon stukje vlees serveren

0
‘Chicken or pasta’ blijft gewoon te horen aan boord bij KLM. Er lijkt een misverstand te zijn ontstaan over de plannen voor catering in de Economy Class op de lange afstanden de afgelopen dagen, vooral na incorrecte berichtgeving van De Telegraaf. Hierin werd namelijk gesuggereerd dat KLM geen vlees meer zou serveren in economy long haul , mede in het kader van duurzaamheid. Dit echter niet correct. ‘Op dit moment zijn er geen concrete plannen om volledig over te stappen op vegetarische maaltijden.’ laat de airline in een reactie weten. 
De airline laat verder weten: ‘Verduurzaming is ook voor onze catering een belangrijk thema. We kijken hierbij naar wereldwijde maatschappelijke trends en stemmen onze menu ontwikkeling hierop af. Bij het bepalen van het aanbod is keuzevrijheid van onze klanten belangrijk en moeten de maaltijden smakelijk en kwalitatief hoogstaand zijn. KLM vernieuwt regelmatig het aanbod en stemt dit af op de behoefte en wensen van haar klanten.’
foto KLM

Ticketverkoop Manchester United verzevenvoudigd na transfer Ronaldo

0

Met zijn transfer naar Manchester United maakte Cristiano Ronaldo eind augustus de tongen los. In zowel het zoekvolume als de ticketverkoop was het ‘Ronaldo-effect’ direct merkbaar: binnen een etmaal verzevenvoudigde zowel het zoekvolume als de ticketverkoop naar de wedstrijden van Manchester United.

Alle zeilen bij

“Op vrijdagavond hebben we direct met een projectteam op kantoor gezeten om online het ‘Ronaldo-effect’ te managen”, vertelt Roy Wouters, e-commerce manager van P1 Travel. “En dat was maar goed ook, want de website kon het verkeer nauwelijks aan.” P1 Travel, officiële wederverkoper van Manchester United, noteerde binnen 24 uur een toename van het organisch verkeer van 700% in het verkeer naar de pagina’s met tickets voor Manchester United. “We hebben zelfs even onze advertenties in Google uit moeten zetten om er zorg voor te dragen dat onze website in de lucht bleef.”

De populairste wedstrijden zijn de thuiswedstrijden tegen Newcastle op 11 september 2021 en Villarreal op 29 september 2021. Veel fans hopen dan natuurlijk de rentree van Ronaldo met eigen ogen te zien.

 

Ticketverkoop volgt trend

De ticketverkoop voor de voetbalwedstrijden volgt de trend van het zoekvolume: P1 Travel zag in dezelfde 24 uur een verzevenvoudiging van de omzet. De reisorganisatie opereert momenteel in vier landen en concludeert dat 70% van deze verkopen door Britten zijn gedaan. Hiervoor is een logische verklaring. Voor veel reizigers uit het buitenland gelden er momenteel lokale reisrestricties bij aankomst in het Verenigd Koninkrijk. Voor Britten geldt deze regel uiteraard niet, waardoor het bezoeken van een voetbalwedstrijd voor deze groep fans momenteel toegankelijker is. De meeste orders zijn dan ook ticket-only en betreffen reisgezelschap van twee tot drie mensen.

“Inmiddels is de piek geweest en is zowel het verkeer als het aantal boekingen stabiel, maar dat niveau ligt wel vele malen hoger dan voor de transfer van Ronaldo. Na een zware periode door coronatijd is dit echt een groot lichtpuntje die we nodig hebben en die laten zien dat de fans echt snakken naar live events.” Wouters verwacht dat de hogere, stabiele lijn van boekingen voorlopig zal doorzetten. “Al hangt dat natuurlijk ook af van het succes van de club in de Champions League en Premier League.”

Over P1 Travel

P1 Travel is al meer dan tien jaar actief als officiële wederverkoper van Manchester United. P1 Travel is hét sportreisbureau van Europa en daarbuiten. Dankzij officiële partnerships met de grootste internationale voetbalclubs, eventlocaties en toernooien verzorgt P1 Travel de best mogelijke ervaring voor fans van over heel de wereld. P1 Travel zorgt er met vijftig medewerkers voor dat mensen het evenement van hun dromen beleven. Voor meer informatie, zie www.p1travel.nl.

foto shutterstock

KLM brengt weer meer reizigers naar Canada

0
KLM Airbus 330-200 Foto:KLM

KLM gaat weer meerdere keren per week vliegen naar Vancouver, Calgary, Edmonton, Toronto en Montreal. Daarnaast biedt KLM met partner Westjet een nog groter netwerk in Canada aan. Vanaf vandaag (dinsdag 7 september) kunnen gevaccineerde reizigers met een negatieve PCR-test hier weer gebruik van maken. Zij mogen vanaf die datum weer naar Canada vliegen.

Het wereldwijde bestemmingennetwerk staat centraal in KLM’s strategie om sterker en concurrerender uit de coronacrisis te komen. KLM heeft sinds de start van de COVID-19-pandemie dit netwerk zoveel mogelijk in stand gehouden. Daardoor konden klanten (noodzakelijke) reizen maken en kon vervoer van vracht, zoals medische hulpmiddelen en vaccins, blijven doorgaan. Deze strategie heeft KLM goed geholpen gedurende de coronacrisis. Dat maakt het eenvoudiger om nu weer op te schalen.

‘Wij zijn heel blij dat de Canadese overheid het goede voorbeeld geeft door weer gevaccineerde reizigers toe te laten. Dankzij deze versoepeling kunnen we weer meer doen waar we goed in zijn: mensen met elkaar verbinden en een onvergetelijke reis bezorgen. Onze klanten kunnen nu weer hun familie in Canada bezoeken, of face-to-face zaken doen. Dat we nu weer reizigers naar onze verschillende bestemmingen in Canada kunnen brengen is een belangrijke mijlpaal en een volgende stap op de weg naar herstel. Hopelijk zullen versoepelingen in de reisrestricties van en naar de VS ook snel worden aangekondigd’, zegt Pieter Elbers (president-directeur en CEO KLM).

AirPlus en THL Pay slaan de handen ineen voor ad-hoc aankopen

0

AirPlus International, een bekende wereldwijde aanbieder van zakelijke betalingen, en de Nederlandse betaalspecialist THL Pay Payment Solutions werken samen door de integratie van de AirPlus Virtual Cards in het THL Pay betaalplatform.

Hierdoor kunnen zakelijke klanten transacties met Virtual Cards en bankoverschrijvingen combineren. Alle gemaakte kosten worden centraal afgerekend en gespecificeerd op één overzichtelijke statement. Door deze samenwerking kunnen klanten nu profiteren van één full-service leverancier in plaats van duizenden, meer controle krijgen over uitgaven, compliance verbeteren, tijd en geld besparen plus de total cost of ownership verlagen en concrete kostenbesparingsdoelstellingen realiseren.

De processen voor corporate payments en intern uitgavenbeheer zijn veel eenvoudiger, gestroomlijnder en uiterst efficiënt. De nieuwe integratie combineert controle over de uitgaven op lange termijn, het elimineren van individuele facturen voor eenmalige aankopen en inzicht in potentiële kostenbesparingen. Dankzij het transparante, gecentraliseerde procesontwerp kunnen bedrijven een veel hogere mate van beleidsnaleving bereiken bij hun werknemers door deze oplossing te gebruiken voor hun ad-hoc- en terugkerende betalingen.

Het partnerschap met THL Pay is een volgende stap voor AirPlus om de procurement activiteiten te verbeteren

THL Pay is de eerste procure to pay partner voor AirPlus in Nederland. AirPlus is al meer dan 30 jaar succesvol actief in zakelijke betalingen en heeft een leidende positie in business travel management. Vorig jaar heeft AirPlus de AirPlus Virtual Cards Procurement gelanceerd, die ook voor veel andere zakelijke procurement betalingen de juiste oplossing biedt. De samenwerking met THL Pay is een verdere stap om de procurement activiteiten uit te breiden.

“Wij zijn al jaren een expert in Travel Payment. Het partnerschap met THL Pay illustreert de ambitie van AirPlus om onze scope uit te breiden en de Corporate Payment Provider bij uitstek te zijn. We hebben geluisterd naar de behoeften van onze klanten en nu kunnen zij profiteren van onze geïntegreerde betaaloplossingen”, zegt Melvin van Wingerden, Country Manager AirPlus Benelux & Nordics.

Lourens Stamhuis, CEO THL Pay voegt toe: “Wat we hebben ervaren is de behoefte van klanten om de totale controle over hun uitgaven te optimaliseren, zowel van voorkeursleveranciers als van aankopen van ad-hoc leveranciers, de tail spend. De kosten die gemoeid zijn met dit deel van hun uitgaven, zijn aanzienlijk vanwege inefficiëntie en het aantal betrokken stakeholders. Die ook allemaal de uitdagingen van dit aankoop- en betalingsproces ervaren. We zijn trots op onze samenwerking en op het feit dat we de perfecte match zijn om de klant een totaaloplossing te bieden voor het betalen van reis- en niet-reisaankopen.

AirPlus en THL Pay ervaren nu al een grote vraag. De gezamenlijke oplossing zal worden geïntroduceerd met een aantal pilot-klanten en vervolgens voor alle klanten in Nederland.

Onderzoek Bloomberg: grote internationale bedrijven willen minder vliegen

0

Veel grote internationale bedrijven willen minder zakelijk reizen. Ook de zogeheten Nederlandse Big Four wil het vliegtuig waar mogelijk vervangen voor trein, elektrische auto of videobellen.

Dat stelt Accountancy Vanmorgen mede op basis van berichtgeving van persbureau Bloomberg, dat aan 45 grote bedrijven in de Verenigde Staten, Europa en Azië vroeg naar hun plannen op het gebied van zakenreizen.

Het merendeel (84 procent) liet weten het aantal zakenreizen zeker te gaan beperken. De meeste bedrijven voorzien een afname tussen de 20 en 40 procent.

KPMG zegt dat er tijdens de pandemie zeer weinig gevlogen is en dat dit nog steeds het geval is. In 2019 vlogen medewerkers in ruim 23 miljoen kilometer; in 2020 was dat nog geen 4,5 miljoen kilometer.

‘De noodzaak om het vliegtuig in te stappen voor zakelijk overleg is absoluut veranderd’, zegt een woordvoerder. ‘Dat was al zo voor de uitbraak van corona, maar de pandemie heeft ons nog kritischer gemaakt. Inmiddels wordt het digitaal overleg alom omarmd. Geen CO2-uitstoot, geen onnodig tijdverlies door vertragingen of reistijd naar en van vliegvelden. Die voordelen waren voor corona al helder. Met de komst van meer en betere digitale samenwerkingstools wordt dat nog meer versterkt. Soms hebben we de verplichting naar klanten te reizen (bijvoorbeeld voor audits) en het kan ook toegevoegde waarde hebben in de ontwikkeling van onze medewerkers. Maar tegelijkertijd is vliegen na corona geen vanzelfsprekendheid meer.’

Om te kiezen voor het vliegtuig, moet de medewerker kunnen aantonen wat de meerwaarde hiervan is ten opzichte van bijvoorbeeld een digitaal overleg.

‘Zo zal de praktijk leren dat bijvoorbeeld langdurige sessies met veel interactie tussen grote groepen collega’s het noodzakelijk maken om elkaar fysiek op te zoeken. Als trein, auto, bus of fiets geen uitkomst bieden, is het vliegtuig de laatste keuze. Sowieso gaan we voor korte afstanden alleen nog met de trein: London, Parijs, Frankfurt, etc. Zodra treinverbindingen verbeteren, zal dat steeds verder worden uitgebreid.’

KPMG wil de CO2-uitstoot door vliegen in 2030 met minimaal 50 procent verlagen ten opzichte van 2019. (Foto Shutterstock).

KLM haalt Orlando, Miami en Las Vegas uit winterschema

0

KLM zich genoodzaakt om de voorgenomen nieuwe vluchten van Amsterdam naar Orlando, Miami en Las Vegas deze winter (31 oktober 2021 tot en met 26 maart 2022) tot nader order uit het winterschema te halen. Reizigers zullen vanaf volgende week worden geïnformeerd. Het feit dat de Nederlandse overheid de VS tot zeer hoog-risicogebied heeft bestempeld betekent dat vanaf zaterdag gevaccineerde reizigers uit de VS die in het bezit zijn van een negatieve testverklaring of herstelbewijs, in Nederland toch nog eens tien dagen in quarantaine moeten. Het Nederlandse besluit is een forse stap terug voor KLM zo laat de airline weten en ziet zich derhalve genoodzaakt de nieuwe bestemmingen vooralsnog uit het schema te halen.

De airline doet dat wel met tegenzin. ‘Gezondheid en het bestrijden van COVID-19 staan voorop maar de maatregelen die worden genomen moeten wel effectief en proportioneel zijn. Het ziet ernaar uit dat andere EU-lidstaten, zoals Italië, Frankrijk en België geen driedubbel slot op de deur zetten voor reizigers vanuit de VS’ luidt het in een verklaring. Het winternetwerk in de VS zou twaalf bestemmingen beslaan, maar dat worden er dus negen. Orlando zou geheel nieuw zijn geweest, Las Vegas en Miami herintroducties.

Thalys herintroduceert Premium klasse en Welcome Bar

0

Thalys herintroduceert vanaf deze zondag 5 september haar Premium klasse en de Thalys Welcome Bar. Een lange onderbreking als gevolg van het coronavirus, een tijd die de Thalys-teams hebben benut om deze services te verbeteren en ecologischer te maken.

Een Premium klantervaring
Vanaf 5 september zullen Premium reizigers aan boord van de Thalys opnieuw kunnen genieten van een gastronomische maaltijd die aan de zitplaats wordt geserveerd. Het menu bestaat uit een waaier gezonde, seizoensgebonden recepten, gemaakt met lokale producten, en gecreëerd zijn door de Belgische chef Frank Fol, ook bekend als “The Vegetables Chef®”.

Afhankelijk van het tijdstip van de reis kan er gekozen worden tussen ontbijt, lunch, diner (vegetarische opties beschikbaar) of een aperitief. Café Gourmet is eveneens terug met een zoete of hartige snack en een drankje. De gerechten die tijdens de reis worden aangeboden kunnen besteld worden via de nieuwe digitale menu’s aan boord of rechtstreeks op Thalys.com.

Thalys is blij dat ze weer Premium passagiers mag verwelkomen en schenkt daarom tijdens de eerste maand van de herlancering van de dienst een glas Crémant de Bourgogne aan de passagiers. Bovendien krijgen Premium reizigers nog steeds gratis toegang tot snellere wifi, de My Driver service en de e-Press&More app, waarmee ze gratis kranten, tijdschriften en stripverhalen kunnen downloaden.

Thalys Premium ervaring:

  • Gratis toegang tot de lounges in Parijs en Brussel. De ideale plek om te werken, te wachten op het vertrek van de Thalys of te genieten van snacks en een warm drankje;
  • Een gastronomische maaltijd ter plaatse;
  • Een digitaal persaanbod via de e-Press&More app;
  • My Driver service, een online taxi boekingsdienst van en naar het station;
  • Ultiem reiscomfort;
  • Toegang tot snellere wifi;
  • Individuele stopcontacten.

De Thalys Welcome Bar is terug
De Thalys Welcome Bar is opnieuw beschikbaar voor wie wil genieten van een zoete of hartige snack of een kop koffie. Het is mogelijk om snacks en drankjes te kopen, maar wordt er zittend geconsumeerd, in overeenstemming met de geldende gezondheidsvoorschriften. De digitale bar is ook weer beschikbaar, zodat passagiers hun drankjes en snacks in een mum van tijd vooraf kunnen bestellen en zo tijd winnen aan de bar.

Thalys versterkt afvalscheiding
Bij de hervatting van de dienstverlening aan boord legt Thalys meer dan ooit de nadruk op duurzame ontwikkeling en gaat ze nog verder in het sorteren van afval in de Premium klasse en in de Thalys Welcome Bar. Naast papier en een deel van het plastic, worden nu ook alle PET-flessen en deksels, aluminium blikjes, glazen flessen en organisch afval gesorteerd en gerecycleerd in de Premium klasse. In de Welcome Bar zullen sorteerbakken worden geplaatst om de verschillende afvalproducten nog gemakkelijker te kunnen recycleren.

Gezondheidsmaatregelen aan boord van de Thalys treinen
De veiligheid, het welzijn en de gezondheid van de passagiers en werknemers blijven centraal staan bij Thalys. Daarom heeft ze passende hygiëne- en veiligheidsmaatregelen ingevoerd, om zo de veiligheid van de reizigers te waarborgen.

De maatregelen zijn als volgt:

  • Het dragen van een masker blijft verplicht, behalve tijdens de cateringdienst;
  • Het coronacertificaat is verplicht voor alle passagiers;
  • Versterkte reiniging van het interieur van de trein in tussenstations en tijdens het traject;
  • Bij aankopen in de Thalys Welcome Bar moet de afstand gerespecteerd worden.

Om reizigers te helpen hun volgende reis in alle veiligheid voor te bereiden, heeft Thalys de belangrijkste instapvoorwaarden per land op haar website verzameld.

Interview: Patrick Zuidam van Zuidam Distillers

0

GENEVER IS LEKKER, GEWOON ECHT LEKKER’

Patrick van Zuidam citeert graag de wijze lessen van zijn vader. Want Zuidam Distillers is een echt familiebedrijf dat inmiddels wereldwijd hoge ogen gooit met zeer serieuze Nederlandse whisky en ambachtelijke genevers. Met een ‘g’ ja, nooit met een ‘j’.

TEKST TIJN KRAMER

De Nederlandse kenners weten het waarschijnlijk wel. Zuidam is één van de laatste zelfstandige distilleerderijen van Nederland die al haar distillaten en extracten nog op ambachtelijk wijze maakt. Met natuurlijke grondstoffen en vooral geen kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen worden in Baarle-Nassau uitmuntende genevers, liqueren (met een q ja) en prijswinnende whisky’s gemaakt. Met name de genevers zijn niet alleen tongstrelend maar ook een lust voor het oog. Met zegellak en een met de hand ingevuld etiket. Een ode aan lekkere drank en de waarde van familielessen.

De historie

Het bedrijf is begonnen door mijn vader, in 1974 kocht hij hier een stukje grond, aan de Weverstraat om een kleine distilleerderij te beginne. Daarvoor had hij meer dan twintig jaar bij een van de grootste distillateurs gewerkt als Master Distiller. Toen ze hem passeerden voor een directeursfunctie zei hij:  ‘Bekijk het maar, ik doe het lekker zelf.’

Dat was natuurlijk niet zo handig in de moeilijke jaren 70. Nu is het hartstikke hip om een klein distilleerderijtje te beginnen , die schieten als paddenstoelen uit de grond, net zoals de bierbrouwerijtjes een paar jaar geleden. Maar toen in de jaren ’70 was hij gewoon klein…niet schattig, leuk of boetiek, of hoe je het tegenwoordig wil noemen. Een moeilijk begin. Mijn vader, en mijn moeder, hadden wel een duidelijke visie: je moest zorgen dat wat er in de fles zat lekker was. En dan zouden de mensen wel komen. Hij is voornamelijk met likeuren begonnen, dat was zijn grote passie, zijn grote liefde. En een beetje jenever. Maar likeuren, echt van fruit, niet van geurstoffen of aroma’s, maar bijvoorbeeld echt van aardbeien, kersen, zwarte bessen of amandelen, kaneel, vanillestokjes. Zoals we dat nog steeds doen. Maar toen was dat wel vooruitstrevend. Bij aardbeienlikeur hebben mensen natuurlijk wel een associatie met aardbeien, maar in mijn vak is dat niet per se zo. Bij de meeste aardbeilikeuren komt geen aardbei aan te pas. Maar mijn vader was daar heel rechtlijnig in. ‘Geen concessies aan doen, dan maar arm, maar dat wil ik maken.’

Hij is nu 87, dus toen was hij midden veertig. Nogal een leeftijd ook om een eigen bedrijf te beginnen. En hij moest er van leven. Het was zeker geen hobbyisme. Hard werken. Mijn vader kwam uit een hardwerkende arbeidersfamilie, mijn moeder kwam uit een hardwerkende familie. Ze moesten het zelf opbouwen.

Lukte dat?

‘Het begin was dus moeilijk, papa had een hele goede baan, mijn moeder had een eigen bedrijfje, een kap-schoonheidssalon. Toen kochten ze een huisje in Baarle-Nassau en moesten ze aan de bak. Met drie accijnsverhogingen in vijf jaar tijd. In de jaren ‘50 en ‘60 waren distilleerderijen helemaal booming maar in de jaren 70 klapte dat helemaal in elkaar. Het aantal is toen van 250 naar 20 gegaan. Een moeilijke tijd. En de filosofie die hij had, met ook mond tot mond reclame , is natuurlijk niet de makkelijkste manier om je bedrijf te doen groeien.’

Wanneer is het gaan lopen?

‘Toen ik in het bedrijf kwam in 1993-1994 deden we 320.000 gulden omzet, dat was nog niet zoveel, Daarna is het langzaamaan beetje bij beetje gaan groeien. Ik was verliefd op whisky en op genever. Mijn vader had daar niet zoveel mee, maar zei: ‘als jij dat wil doen jongen, ga je gang. Dan gaan we whisky en genever maken, dan zien we hoe het loopt. En dat is langzaam maar zeker gegroeid. Je krijgt uiteindelijk wel een soort sneeuwbaleffect. In het begin kennen ze je niet, en wat de boer niet kent, afijn…maar langzaam maar zeker kwamen mensen erachter dat de visie van mijn vader wel klopte. Het was ook gewoon echt lekker, en dat vond ook iedereen. Iedereen was wel overtuigd: Zuidam was kwaliteit. Het was niet groot maar wel goed. Mijn vader zei altijd: ‘je moet dicht bij jezelf blijven. Ferrari is ook niet het grootste automerk. Je moet zorgen dat je dingen maakt die lekker zijn. Als het lekker is, kan ik het altijd verkopen. Misschien niet met een miljoen flessen, maar dan kan ik verkopen. En als het niet lekker, dan moet je veel meer moeite doen, fancy verpakking, hele grote marketing, of wat dan ook. Op geen enkel moment is dat exponentieel gegroeid, maar elk jaar een beetje. En als je dat lang genoeg volhoudt kom je er ook.

Hoe staat er het bedrijf er nu voor?

Op dit moment hebben we 25 medewerkers. We hebben meer dan 10.000 vaten op voorraad. Genever is met stip op 1 de bestverkopende drank. Whisky op 2 en gin op 3.  En daarna toch liqueren, toch nog substantieel.

En wie verkoopt het?

Slijters, we hebben altijd gekozen voor de zelfstandige retailer als verkoopkanaal. In het begin was dat om dat het niet anders kon, nu is het uit loyaliteit. Die mensen hebben ons langzaam maar zeker groot gemaakt. Dan moet je nu niet zeggen dat je morgen 1 miljoen flessen aan dit of dat hoofdkantoor kunt verkopen. Dan moet je een beetje solidair zijn. We zijn een echt familiebedrijf. Mijn vader zei altijd: als het alleen maar was om geld te verdienen, dan zijn er wel makkelijker manieren. En vergeet ook niet, veel van wat we maken wordt pas over 10 of 20 jaar verkocht, het is niet zo dat we dat morgen kunnen verkopen.

Hoe plan je vooruit?

(Lachend) Ik heb een glazen bol, maar wel met matglas. Gevoel voor de markt, soms blunderen, het is natte vinger werk. Een paar jaar vooruit ja, maar langer blijft moeilijk.

Hoe verkoop je jullie product?

Belangrijk is dat mensen erkennen dat het lekker is, waar ze ook vandaan komen.

Exporteer je?

Zeker. Normaal is export zo’n 40 procent van onze omzet. We hebben een goede importeur is de VS, in Canada, Australië, Rusland, China. En eigenlijk alle dranken die we maken.

Hoe verkoop je dat op de internationale markt?

We hebben wel een beetje een reputatie opgebouwd van ‘Die gekken daar in Baarle- Nassau maken wel producten die meetellen.’ We hebben ook veel internationale prijzen gewonnen. We hoeven zelf niet de boer op. De meest succesvolle contacten zijn andersom, de mensen benaderen je. ‘Hoi, hoi, ik ben die en die, kan ik jouw producten niet importeren?’. Omdat ze zien dat we prijzen hebben gewonnen of in een mooi blad hebben gestaan. Een keer een prijs winnen zegt niet zoveel, maar wel als je dat vier, vijf keer per jaar doet. En we hebben ook net op de cover van Whisky Magazine gestaan, .het grootste whiskyblad van de wereld, dat zorgt wel extra aandacht.

Is Nederland daarin dan niet een soort Andorra op het WK?

Nee hoor, allang niet meer, en dat geldt voor veel andere landen ook. Van Engeland tot India tot Taiwan en verder wordt hele mooie whisky gemaakt. En ik durf wel te zeggen dat Zuidam in de industrie te boek staat als een van de topproducenten in de wereld te boek staat.

Wanneer is die omslag gekomen?

Dat hebben we voornamelijk aan Japan te danken. Een land wat al heel lang whisky maakt, maar heel lang werd dat niet erkend of gewaardeerd. Vijftien jaar geleden wilde niemand dat. Hibiki 21 is een van de mooiste whisky’s die er is. Maar op het whiskyfestival ooit in Leiden kwam niemand kijken toen bij de stand terwijl het bij Schotland vol stond. Onbekend maakt onbemind. Daarna wonnen ze wedstrijden en is het ballatje gaan rollen. De laatste tien jaar is het niet aan te slepen en is het duurder geworden. Dat hebben ze heel knap gedaan, de kwaliteit is ook hoog. Daar begint het mee, in dat opzicht hebben we dezelfde filosofie.

En dan hebben we het oer-Nederlandse genever…een drank met uitleg.

Genever moet je ziet niet zijn als de klassieke witte ellende die je in de plaatselijke kroeg krijg gereserveerd als je kopstootje. Wij maken genevers die aansprekend zijn voor dezelfde mensen die ook whisky drinken. Daar zit een hele grote overlap. Wij verkopen het voor de traditionele jeneverdrinker die in het in zo’n lullig tulpglaasje drinkt.

Genever is natuurlijk wel uniek voor Nederland

Dat is ons heel dierbaar, ons grootste product. Genever is gewoon lekker, echt lekker. Als het goed gemaakt is, is het misschoen wel lekkerder dan whisky. Daar is dat vandaan gekomen.

Hoe drink je het dan?

Hetzelfde als je een glaasje cognac of whisky drinkt. Voor het eten, na het eten, met je vrienden bij de haard. In het buitenland doen ze het vaak in de betere cocktails, in Nederland is dat niet zo groot. In New York maken ze Manhattans met gelagerde genevers. Vooraanstaande bartenders weten daar goed raad mee. Let wel: Honderdvijftig tot tweehonderd jaar geleden was genever een van de meest gedestilleerde producten in de wereld. Waarom we dat ooit uit onze kladden hebben laten vallen…

Er ligt ruimte voor groei dus?

Genever is nog een gat in de markt. Malt whisky gebruik je niet zo snel in cocktails. Genever heeft heel veel gebruiksmogelijkheden. Puur kun je het uitstekend drinken, met heel veel gelaagdheid in de smaak. De prijs-kwaliteitverhouding is erg sterk. En je kunt er dus mooi cocktails mee maken. Negroni’s me drie jaar oude genevers, fantastisch.

 

 

Don't Miss