De krachtigste AMG-V8-seriemotor aller tijden, het meest expressieve design, het omvangrijkste aerodynamicapakket, de slimste materialenmix, een maximum aan rijdynamiek: voor de nieuwe Mercedes-AMG GT Black Series (brandstofverbruik gecombineerd: 12,8 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 292 g/km)1 hebben de ontwikkelaars uit Affalterbach alles uit de kast gehaald.

De nieuwe supersportwagen belichaamt de rijke autosporttraditie van het merk en de jarenlange expertise in het ontwikkelen van modellen die in alle opzichten indruk maken. Het resultaat is een vermogen van 537 kW/730 pk dat wordt geleverd door een V8-motor met een platte krukas, gecombineerd met actieve aerodynamica en een design dat rechtstreeks afkomstig is van de huidige AMG GT3 racewagen.

Bij Mercedes-AMG is de aanduiding Black Series sinds 2006 synoniem voor een heel bijzonder type auto: compromisloos sportief, met een expressief design en de meest consistente technologieoverdracht van de autosport naar de serieproductie. Black Series-modellen zijn bijzonder exclusieve auto’s. Ze zijn niet ontwikkeld om stof te verzamelen in de garage van een verzamelaar, maar om maximale prestaties te leveren op het circuit, ondanks het feit dat ze een straatgoedkeuring hebben. De AMG GT Black Series vormt een nieuw hoogtepunt in deze traditie: het is de krachtigste Mercedes-AMG met V8-seriemotor.

Voor deze nieuwe versie van de supersportwagen hebben de motorspecialisten in Affalterbach de beproefde 4,0 liter biturbomotor opnieuw doorontwikkeld – terwijl deze al bekendstond om zijn uitstekende rijeigenschappen, vermogensafgifte en koppelverloop. De uitgangspunten waren duidelijk: aanzienlijk meer vermogen dan het vorige topmodel van de AMG GT-familie, een nog betere gasrespons en een maximaal koppel. Dat alles maakte een radicale verandering in de vorm van een nieuwe, platte krukas noodzakelijk.

“De nieuwe GT Black Series is ons nieuwste automotive highlight en zet een traditie voort die in 2006 begon. De zesde variant op dit thema is opnieuw een mijlpaal voor AMG en een indrukwekkend bewijs van de ongelooflijke ontwikkelingsexpertise in Affalterbach. Ik ben trots op het team dat een unieke supersportwagen heeft gecreëerd, die nu al de absolute top is van onze succesvolle GT-familie. De prestaties, het uiterlijk en de rijdynamiek van de GT Black Series zijn ongeëvenaard. Dit project was een fantastische afsluiting van mijn loopbaan bij AMG, waarvoor ik echt dankbaar ben”, aldus Tobias Moers, voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-AMG GmbH.

Verschillende V8-motoren

Bij het ontwerpen van een V8-motor hebben de engineers veel bewegingsvrijheid om te experimenteren met één belangrijk element: de krukopstelling op de krukas. Dit heeft invloed op de eigenschappen van de motor. Er zijn meestal twee varianten bij V8-motoren: de dwarsvlak krukas (cross-plane), waarbij de krukassen van de vier paar cilinders onder een hoek van 90 graden ten opzichte van elkaar staan – een constructie die AMG in alle voorgaande V8-motoren heeft gebruikt -, of de platte krukas (flat-plane), waarbij alle krukassen zich op hetzelfde vlak bevinden onder een hoek van 180 graden (plat vlak).

Als je frontaal tegen een cross-plane krukas aankijkt, kun je het kruis zien waaraan deze krukas zijn naam ontleent. De voordelen van deze krukassen zijn een zeer soepele loop en een hoog koppel bij lage toerentallen. De karakteristieke sound is een ander kenmerk van de cross-plane V8-motor. Om optimaal gebruik te maken van de cilinderinhoud en daarmee het prestatiepotentieel van de 4,0 liter V8-biturbomotor, hebben de AMG-engineers feitelijk de uitlaatzijde verplaatst naar het ‘hot inside V’-gedeelte tussen de twee cilinderbanken in de V8-motor.

Gelijkmatig vibrerende gaskolommen voor nog meer vermogen

Een andere manier om de prestaties te verhogen, is het gebruik van een platte krukas. In de flat-plane V8-motor lijkt deze op die van een viercilinder-in-lijn – met uitzondering van de bredere krukassen die bij de V8 elk twee drijfstangen hebben. De ontsteking springt in de flat-plane V8 van de ene naar de andere cilinderbank, wat de gascyclus verder verbetert. De karakteristieke ontstekingsvolgorde met een 180 graden-hoek van de krukas is 1-8-2-7 4-5-3-6. Hierdoor ontstaan gelijkmatig vibrerende gaskolommen in het uitlaatkanaal en aan de inlaatzijde ontstaan daardoor gelijkmatig vibrerende gaskolommen, waarvan de resonantie op eenvoudige wijze kan worden gebruikt om de prestaties te verhogen. Een nog groter voordeel is de directere gasrespons.

De krachtigste V8-motor van Mercedes-AMG

De nieuwe GT Black Series-motor mag dan gebaseerd zijn op de 4,0 liter AMG-V8-biturbomotor met dry-sumpsmering, hij heeft door de vele aanpassingen de nieuwe interne aanduiding M178 LS2 gekregen. Hij levert een vermogen van 537 kW/730 pk bij 6.700-6.900 t/min en een maximumkoppel van 800 Nm bij 2.000-6.000 t/min. De nieuwe nokkenassen en uitlaatspruitstukken zijn aangepast aan de nieuwe ontstekingsvolgorde en verbeteren de gascyclus verder.

Beide twin scroll-turbocompressoren worden gemonteerd met behulp van antifrictielagers, net als in het topmodel van vierdeurs AMG GT Coupé, waardoor hun gasrespons nog verder wordt geoptimaliseerd. In de Black Series hebben de turbo’s echter een groter compressorwiel gekregen, waardoor ze in totaal 1.100 kg lucht per uur kunnen leveren. Ter vergelijking: dit cijfer bedraagt 900 kg/h bij de AMG GT R. 7.000 t/min is mogelijk als continu toerental, de toerenbegrenzer grijpt in bij 7.200 t/min. En de grotere intercoolers garanderen dat de laadluchttemperatuur altijd binnen het optimale bereik wordt gehouden. De unieke status van de nieuwe motor komt ook tot uiting in de badge op de motor, die in de kleur zwart is uitgevoerd.

0-200 km/h in minder dan 9 seconden

Welke uitwerking heeft de motor op de AMG GT Black Series? Het geeft hem een volledig eigen karakter, wat niet alleen tot uiting komt in de vermogensafgifte, maar ook in de zeer specifieke sound. En de motor maakt zeer indrukwekkende prestaties mogelijk: de tweedeurs supersportwagen schiet van 0 naar 100 km/h in 3,2 seconden en accelereert in minder dan 9 seconden naar 200 km/h. De topsnelheid bedraagt 325 km/h, hoewel het rijden met een dergelijke snelheid alleen verstandig is op afgezette circuits.

Gemodificeerde AMG SPEEDSHIFT DCT 7G-transmissie

Het vermogen wordt op de achterwielen overgebracht via de AMG SPEEDSHIFT DCT 7G automatische transmissie met dubbele koppeling, die zich op de achteras bevindt in een transaxle-opstelling voor een optimale gewichtsverdeling, zoals bij alle AMG GT-modellen het geval is. Hij is specifiek afgestemd op de AMG GT Black Series en aangepast aan het hogere koppel van 800 Nm. De tot op heden gehanteerde limieten met betrekking tot de schakelprestaties en de reactietijd van de transmissie zijn aangepast, waardoor deze nog beter geschikt is voor gebruik op het circuit.

Dit draagt bij aan zeer uiteenlopende rijeigenschappen, omdat niet alleen het gaspedaal- en de motorrespons dynamischer zijn, maar ook de schakelprogramma’s, het wegrijden en het schakelen. Ook de werking van de Race Start-functie is nu nog indrukwekkender, dankzij het hogere starttoerental, de verfijnde afstelling van de aandrijfslipregeling en de sportbanden die geschikt zijn voor gebruik op het circuit. Bovendien is de koeling van de transmissie aangepast aan de strengere eisen en zijn de overbrengingsverhoudingen licht gewijzigd.

De ‘torque tube’ (tussenas) zorgt voor de verbinding tussen de motor en de transmissie. Deze is gemaakt van carbon en is met slechts 13,9 kg zo’n 40 procent lichter dan de al zeer lichte aluminium tegenhanger in de AMG GT. Als structureel onderdeel van de transmissie zorgt de torque tube voor een extreem buigzame en torsiestijve verbinding tussen de motor en de transmissie. Het maakt een zeer directe verbinding van de aandrijflijn mogelijk die gunstig is voor de rijdynamiek en die ook een bijlage levert aan de evenwichtige gewichtsverdeling van de auto. Ook de aandrijfas die in de tussenas draait, is gemaakt van lichtgewicht carbon.

Geavanceerde aerodynamica voor een zeer indrukwekkende rijdynamiek

De geavanceerde aerodynamica levert niet alleen een belangrijke bijdrage aan de hoge rijdynamiek en rijstabiliteit op snelle circuits. Net als bij de AMG GT R en AMG GT R PRO hebben de aerodynamica-experts en de designers nauw samengewerkt, want bij de Black Series geldt ‘form follows function’ meer dan ooit.

De gelijkenis met de AMG GT3- en AMG GT4-racewagens is visueel en technisch sterker dan voorheen. Het begint al met de nieuwe, aanzienlijk grotere luchtinlaat, die rechtstreeks afkomstig is van de AMG GT3-racewagen. De grille is voorzien van verticale lamellen in donkerchroom. Omdat nu ook de wielkastkoelers rechtstreeks via de centrale inlaat met lucht worden gevoed, zijn de twee extra buitenste luchtinlaten in de voorskirt overbodig geworden. Sikkelvormige flics optimaliseren hier de luchtstroom, wat niet alleen de downforce op de vooras verhoogt, maar ook de koeling van de remmen verbetert. De air curtains leiden de luchtstroom naar de wielen. Samen met de flics voor de wielen dient dit om de luchtweerstand te verminderen en de neerwaartse druk te verhogen. Het nieuwe design combineert daarmee een maximale koelluchtefficiëntie met een lagere luchtweerstand en een verhoogde downforce aan de voorzijde.

De frontsplitter van carbon heeft twee handmatig instelbare settings (Street en Race, waarbij Race uitsluitend is bedoeld voor gebruik op circuits) en kan zodoende worden aangepast aan de verschillende eisen van het circuit. Bij het naar voren uitschuiven (Race-positie) wordt onder het voorste gedeelte een frontdiffusor in de vorm van een omgekeerd spoilerprofiel gecreëerd. Afhankelijk van de rijsnelheid wordt dit element nog verder naar beneden gedrukt door de toenemende downforce, die de luchtstroom aan de onderzijde aanzienlijk versnelt, waardoor een ‘venturi-effect’ ontstaat dat de auto ook dichter naar de weg trekt en de downforce op de vooras verhoogt. De bestuurder voelt de voordelen in de besturing: het stuurgedrag van de Black Series is in bochten op hoge snelheid nog nauwkeuriger en vertoont een nog betere richtingstabiliteit. Vooral in snelle bochten en bij een hoge dwarsversnelling reageert de auto snel en met een duidelijke stuurwielfeedback – terwijl de auto te allen tijde goed controleerbaar blijft. Als de frontdiffusor in de Race-stand staat, kan de downforce op de achteras nog verder worden verhoogd met behulp van het nieuwe achterspoilerconcept.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.