El Al, de nationale luchtvaartmaatschappij van Israël, heeft zijn tarievenstructuur voor Europa omgegooid. De klant kan nu kiezen uit drie soorten tarieven.
De nieuwe tarievenstructuur is per 30 april ingegaan en geldt voor vluchten met vertrek vanaf 15 oktober 2018. El Al hanteert drie soorten tarieven: Lite, Classic en Flex.
Bij het Lite-tarief zijn handbagage tot 8 kilo en maaltijd en drankjes aan boord inbegrepen. Voor ruimbagage moet worden bijbetaald. Bij het Classic-tarief is ruimbagage wel inbegrepen. ‘Het enige verschil tussen die twee tarieven is dus een koffer’, zegt Liad van der Werf. ‘Mensen die een korte trip maken en weinig bagage bij zich hebben, zijn nu voordeliger uit.’
Bij het Flex-tarief zijn de voorwaarden voor een eventuele wijziging of annulering optimaal flexibel. Ook zijn twee stuks handbagage inbegrepen.
‘Als airline moet je mee in de verandering van de tarievenstructuur, maar onze service aan boord blijft gehandhaafd, voor alle drie de tariefklassen’, zegt Koenis. ‘Passagiers zijn van ons gewend dat we een all-in product hebben, dus onze service blijft inclusief maaltijden, drankjes en koffie en thee. Wel wordt gekeken of de maaltijd in de tariefklasse Lite wordt aangepast en vervangen door luxe sandwiches en salades.’
Met het Flex-tarief richt El Al zich nadrukkelijker op de zakelijke markt. ‘Als je nog niet helemaal zeker weet of je op een bepaalde datum vliegt, kun je je vlucht alvast vastzetten en later flexibel annuleren.’
Naast drie nieuwe soorten tarieven introduceert El Al ook one-way tarieven. ‘Daarmee zijn onze vluchten te combineren met die van andere airlines, als dat voor de passagier zo uitkomt. Als nationale carrier van Israël vliegen wij vanwege de sabbat helaas nog steeds niet op zaterdag. Op vrijdagavond staan alle machines aan de grond. Passagiers die op zaterdag willen of moeten vliegen, kunnen nu in ieder geval een deel van hun reis met ons vliegen en op de zaterdag met een andere maatschappij. We hebben veel vaste klanten die graag met ons vliegen. Die hoeven nu niet hun hele retourvlucht met een andere maatschappij te doen.’