Luchtvaartkoepel BARIN heeft een webinar georganiseerd met enkele kopstukken uit de reis- en luchtvaartindustrie om zowel terug te kijken naar de afgelopen periode sinds de start van de pandemie en de verwachtingen voor de toekomst korte en langere termijn. De noodzaak van de snelle versoepeling van overheidsrestricties, gratis PCR-testen en meer innovatie en duurzaam kwam aan bod.

Ondanks de tegenwind heerste er bovenal hoop bij de panelleden Pieter Elbers, Willie Walsh (topman IATA), Frank Oostdam en Dick Benschop. Minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, sprak in het voorwaard van het webinar van ‘een nieuwe dageraad’.

Storm

De aanwezigen konden zich vinden dat het ondanks alles toch zo goed mogelijk de storm hebben willen doorstaan. ‘Niemand had het zo lang verwacht. Veel meer of beter konden we niet doen’ aldus Walsh. Frank Oostdam liet wel weten dat het imago van de reisbranche een aardige deuk heeft gekregen tijdens de pandemie, ondanks de – ook beaamde – inzet van de airline-industrie bij transport van vaccins, mondkapjes, medisch personeel etc. Frank Oostdam: ‘Als voorbeeld nu weer, met jongeren in Spanje en Portugal, het imago van reizen lijdt door ‘hormonale jonge mensen’…geef reizen niet de schuld maar het gedrag van de mensen.

Overheid

Een knauw ging wel naar de overheden. Met name het gebrek aan Europese daadkracht viel op. Een gemiste kans op gezamenlijk op te trekken, ten faveure van meer nationaal gezinde besluitvorming. IATA topman Willie Walsh: ‘Schokkend. De overheden hanteren vaak nog de regelgeving die wel relevant was aan het begin van de crisis, maar nu allang niet meer nodig is. De reisrestricties moeten weg of zwaar versoepeld worden. Ook had hij geen goed woord over voor de vaak gehanteerde hoge prijzen voor PCR-testen. ‘Passagiers worden gewoon opgelicht’. Elbers verbaasde zich ook over het vrij reizen binnen een land en niet de grens mogen te over mogen, terwijl deze ‘bijna hypothetisch zijn’. De roep om snelle versoepeling van de reisrestricties was voelbaar.

Hoop

Toch bleek vooral de hoop voor een snelle herstart. De verwachting is eerst leisure, en dan zakelijk. KLM verwacht, aldus de CEO, dat het reisgedrag in 2023-2024 weer op het niveau van 2019 zal zijn.  Toch zijn er veranderingen aan de horizon. Het panel was het erover eens dat er veel gaat veranderen. Benschop benadrukte dat de airline-industrie moet blijven innoveren. Elbers verwacht dat de nu soms zo verwarrende regelgeving aangaande reisvoorwaarden en gezondheid-vereisten in de komende zes maanden nog van significant belang zal zijn maar daarna meer naar de achtergrond zal verdwijnen ten gunste van al eerder ingezette trends als digitalisering en duurzaamheid.

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.