KLM lanceert als eerste airline ter wereld een inspiratieservice op de slimme speaker Alexa van Amazon. In een gesprek met KLM’s bot krijgen klanten advies over toepasselijke reisbestemmingen. De speaker is vooral groot in VS.
Hierbij worden beeld en gesproken tekst gecombineerd en krijgt de gebruiker ook direct de prijs van het vliegticket te horen.
Met ingang van 26 juni kunnen alle Alexa-gebruikers spraakgestuurd op zoek gaan naar de meest geschikte KLM-bestemming. KLM’s ‘Travel Guide’ geeft inspiratie en een persoonlijk advies op basis van de vluchtduur, budget, reisdata en thema’s als stedenreis of strand.
KLM geeft vervolgens de bestemmingen die hier het beste bij passen, inclusief de prijs van het vliegticket en een korte beschrijving. Deze KLM-service werkt op alle speakers met Alexa als besturingssysteem, met of zonder beeldscherm. Alexa is nog niet in het Nederlands beschikbaar, vandaar dat de service Engelstalig is.
‘KLM wil zijn waar de klant is. Een kwart van de Amerikaanse huishoudens heeft inmiddels een smart speaker in huis’, zegt Pieter Groeneveld, Senior Vice President Digital Air France-KLM. ‘Amazon is een belangrijke speler op het gebied van voice, ook buiten de VS. Het is voor ons dan ook een logische stap om ook voor Amazon Alexa een voice-toepassing te ontwikkelen.’