KLM stopt vanaf juli dit jaar definitief met de verkoop van taxfree-producten op Europese vluchten. De stap werd eind vorig jaar al aangekondigd als ’voorgenomen besluit’ dat de directie had voorgelegd aan de ondernemingsraad.
Volgens KLM zou de verkoop aan boord, mede door de opkomst van webwinkels niet langer aansluiten bij de behoefte van de klant.
‘Klanten zijn inmiddels gewend geraakt aan een vrijwel oneindig aanbod van producten, waarvoor ze online de laagste prijs kunnen opzoeken. Ook de concurrentie met het assortiment van de luchthavens wordt steeds groter.’
KLM stopt vanaf januari 2020 ook de belastingvrije verkoop bij intercontinentale vluchten. De airline is nog op zoek naar een alternatief, en onderzoekt andere vormen van ‘travel retail’, waarbij wordt gestreefd naar klantgemak en een groot aanbod. Hiermee gaat binnenkort een proefproject van start.
KLM wil wel meer inkomsten genereren uit aanvullende diensten, de zogeheten ancillaries, zoals ruimbagage, maaltijden, stoelkeuzes, maar ook vakantiereizen met vlucht en hotel. ‘We mikken volgend jaar op een extra omzet van 250 miljoen euro’, stelde Harm Kreulen, directeur van KLM Nederland, eerder al.