Na een getouwtrek van ruim drie jaar is vandaag door de Raad van State besloten dat KLM slots met Malaysia Airlines mag ruilen om ’s nachts vanaf Schiphol te kunnen vliegen. Eerder hield de stichting, die werd aangewezen als coördinator voor de slots van de luchthaven, de ruil tegen. KLM zou volgens de stichting al genoeg nachtslots hebben en daarom was er geen noodzaak voor de ruil met Malaysian Airlines. Eerder ging de rechtbank in Noord-Holland mee in dit standpunt, waarna KLM in beroep ging tegen dat besluit.

Malaysian Airlines stopte begin 2016 met haar activiteiten op Schiphol en moest alle slots retourneren. Daarom konden die niet meer worden geruild met KLM, oordeelde de rechtbank destijds. KLM liet het er niet bij zitten en is tegen de uitspraak van de rechtbank in hoger beroep gekomen.

KLM wilde meer mogelijkheden hebben om ’s nachts vanaf Schiphol te vliegen en ruilde daarom slots met Malaysia Airlines. De stichting hield de ruil ook tegen, omdat het jaarlijkse aantal nachtvluchten van 32.000 moest worden teruggebracht naar 29.000, omdat niet alle vliegtuigen op een stillere manier op Schiphol kunnen landen. Daarom had Malaysia Airlines de slots volgens de stichting terug moeten geven.

De Raad van State concludeert dat de activiteiten van Malaysia Airlines op Schiphol niet helemaal zijn gestaakt, omdat het samenwerkt met KLM en nog steeds vluchten uitvoert samen met KLM. Deze vluchten hebben, naast een vluchtnummer van KLM, ook een vluchtnummer van Malaysia Airlines. Daarnaast verkoopt Malaysia Airlines zelf ook stoelen op die vluchten. De Raad van State oordeelt dat dat alleen had gemoeten als Malaysia Airlines daadwerkelijk was gestopt met alle activiteiten op Schiphol. Aangezien dat niet het geval is, mag de ruil tussen KLM en Malaysia Airlines doorgaan.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.