JetBlue heeft deze week zijn 25ste verjaardag gevierd, een mijlpaal sinds de eerste vlucht op 11 februari 2000. ‘Wat begon als een innovatieve luchtvaartmaatschappij met een focus op betaalbare en klantgerichte luchtvaart, heeft de industrie blijvend veranderd’, zegt de maatschappij in een persbericht.
De allereerste route, van JFK Airport in New York naar Fort Lauderdale, wordt nog steeds uitgevoerd als JetBlue-vlucht #1, een passend eerbetoon aan het pionierswerk en de bekroonde service van de maatschappij, zehy JetBlue.
‘Terwijl we 25 revolutionaire jaren van JetBlue vieren, voel ik grote dankbaarheid en trots voor de ongelooflijke reis die we samen hebben afgelegd’, zegt Joanna Geraghty, CEO van JetBlue.
‘Onze missie om menselijkheid terug te brengen in de luchtvaart heeft ons uniek gemaakt, en onze fantastische crewleden blijven herdefiniëren wat het betekent om echt om klanten en elkaar te geven.’
De festiviteiten rondom het jubileum omvatten speciale evenementen, weggeefacties, een verjaardagssale en de introductie van een nieuw, speciaal vliegtuigdesign ter ere van de medewerkers die het hart vormen van JetBlue’s succes.
Wat in 2000 begon met slechts 10 bestemmingen is inmiddels uitgegroeid tot een wereldwijd netwerk met meer dan 100 bestemmingen in 31 landen, verspreid over drie continenten.
JetBlue zegt de industrie vooruit te hebben geholpen met innovatieve concepten, zoals de eerste vliegtuigstoelen van volledig leer, de eerste stoeltelevisies met live entertainment, gratis onbeperkte high-speed wifi op alle toestellen en gratis premium snacks.
‘In 2014 zette JetBlue de premium luchtvaart op zijn kop met de introductie van ‘Mint’, een vernieuwende businessclass-ervaring die inmiddels is uitgebreid naar de VS, het Caribisch gebied, Canada en Europa.’
CEO Geraghty: ‘De luchtvaartsector is sinds 2000 drastisch veranderd, en wij hebben ons mee-ontwikkeld. Toch blijven onze klanten altijd centraal staan in onze toekomstplannen.’
JetBlue zet zijn groeikoers voort onder de ‘JetForward’-strategie, waarmee de operationele prestaties worden verbeterd, nieuwe producten worden gelanceerd en het leisure-netwerk aan de Amerikaanse oostkust verder wordt uitgebouwd. Enkele aankomende verbeteringen in de klantbeleving zijn:
Europese uitbreiding: In mei 2025 starten seizoensroutes van Boston naar Madrid en Edinburgh, die de bestaande Europese bestemmingen Dublin, Amsterdam, Londen en Parijs aanvullen.
Exclusieve lounges: In 2025 opent JetBlue zijn eerste lounges op JFK’s Terminal 5 en Boston Logan’s Terminal C, exclusief voor TrueBlue Mosaic-leden en JetBlue premium-kaarthouders.
JetBlue’s eerste klasse: In 2026 introduceert JetBlue een binnenlandse first-class optie, waarbij hoogwaardig comfort wordt gecombineerd met de kenmerkende lage tarieven.
Passagiers met extra beenruimte in de voorste rijen krijgen voortaan extra voorzieningen, zoals gratis alcoholische dranken, premium snacks, gereserveerde bagagevakken, vroege boarding en prioritaire veiligheidscontrole.
JetBlue verstevigt zijn positie als grootste leisure airline in Boston met nieuwe routes naar Madrid en Edinburgh, uitbreiding van Caribische en Floridiaanse vakantiebestemmingen en meer Mint-service.
Overgang naar Airbus A220: In 2025 neemt JetBlue definitief afscheid van zijn laatste Embraer E190 en vervangt deze door de modernere en efficiëntere Airbus A220, met verbeterd comfort, geavanceerde inflight-connectiviteit en betere brandstofefficiëntie. (Foto JetBlue).