Analyse IndiGo Airlines: lowcost grootmacht met groeipotentie

De Indiase airline IndiGo zal niet voor iedereen een bekende naam zijn. Maar dat is de maatschappij in India en mondiaal zeker wel. Wie denkt dat Elbers in zekere zin een stap achteruit maakt, maakt een denkfout. IndiGo is een mondiale grootmacht met nog heel potentie.

IndiGo is, wat vlootgrootte betreft, groter dan KLM en zelfs Air France, en gerangschikt als nummer 15 in de wereld. (https://www.id1.de/2021/05/26/the-worlds-50-biggest-airlines-by-fleet-size-after-corona/). Nog duidelijker wordt de omvang van de maatschappij als we kijken naar het aantal vervoerde passagiers: IndiGo is in maart gerangschikt als ’s werelds zesde grootste luchtvaartmaatschappij qua passagiersvolume door OAG, de toonaangevende wereldwijde leverancier van reisgegevens. De luchtvaartmaatschappij vervoerde meer dan 2,02 miljoen passagiers in de maand, volgens OAG Frequency & Capacity Statistics verzameld tot 28 maart.

Wel beschikt het over een ander DNA dan KLM. De lowcoster kent al geruime tijd naam als goede maatschappij in de enorm grote en turbulente markt van India (en de nabije regio). Het heeft meer vliegtuigen dan KLM en heeft een totaal aantal bestemmingen van 97 routes, met 73 binnenlandse bestemmingen en 24 internationale (met name in de regio Midden- en Verre Oosten). Indigo vliegt sec economy, geen Businessclass. Het is de grootste Airbus afnemer van India.

Grootste airline

Officieel InterGlobe Aviation Ltd., dat dus zaken doet als IndiGo, heeft het hoofdkantoor in Gurgaon, Haryana, India. Het is de grootste luchtvaartmaatschappij in India wat betreft het aantal vervoerde passagiers en de vlootomvang, met een binnenlands marktaandeel van 55,5% per januari 2022.

Het is ook de grootste individuele Aziatische lagekostenmaatschappij in termen van vloot en vervoerde passagiers, en de zesde grootste luchtvaartmaatschappij in Azië met meer dan 64 miljoen vervoerde passagiers in het boekjaar 2018-19. Het heeft zijn primaire hub op Indira Gandhi International Airport, Delhi.

Sinds 2006

De luchtvaartmaatschappij werd in 2006 opgericht als een privébedrijf door Rahul Bhatia van InterGlobe Enterprises en Rakesh Gangwal. In juli 2006 nam de luchtvaartmaatschappij haar eerste vliegtuig in ontvangst en begon een maand later met de operaties. De luchtvaartmaatschappij werd in 2012 de grootste Indiase luchtvaartmaatschappij qua passagiersmarktaandeel. Het bedrijf ging in november 2015 naar de beurs. Ze zijn voornamelijk actief in de binnenlandse luchtreismarkt van India, als een lowcost luchtvaartmaatschappij met de nadruk op drie pijlers: ‘lage tarieven bieden, op tijd zijn en het leveren van een probleemloze reiservaring.’

276 toestellen, meer dan 500 in bestelling

Sinds de oprichting in augustus 2006 zijn ze uitgegroeid van een luchtvaartmaatschappij met één vliegtuig tot een vloot van 276 vliegtuigen vandaag. Een uniforme vloot voor elk type operatie, een hoge operationele betrouwbaarheid en een bekroonde service maken ons tot een van de meest betrouwbare luchtvaartmaatschappijen ter wereld.IndiGo heeft een totaal aantal bestemmingen van 97 met 73 binnenlandse bestemmingen en 24 internationale.

Feiten en cijfers

  • Marktaandeel van 55,5% per januari 2022.
  • Genoemd als Aon Hewitt Beste Werkgevers India voor het jaar 2016 en 2017
  • Vloot van 276 vliegtuigen, waaronder 142 nieuwe generatie A320 NEO’s, 48 ​​A320 CEO’s, 35 ATR’s en 52 A321 NEO. Meer dan 500 nieuwe toestellen staan in bestelling.
  • Beste goedkope luchtvaartmaatschappij, in India door SKYTRAX World Airline Awards voor 10 opeenvolgende jaren (2010-2019)

De mening van SkyTrax

IndiGo is gecertificeerd als een 4-sterren low-cost luchtvaartmaatschappij voor de kwaliteit van haar luchthaven en producten aan boord en personeelsservice. Productbeoordeling omvat cabinecomfort, bagage-/stoelkosten, eten en drinken aan boord, netheid van de cabine en serviceclassificatie is voor cabine- en grondpersoneel.

“IndiGo biedt een goede goedkope ervaring voor binnenlandse en internationale vluchten met een goede service van het cabinepersoneel. De vereisten voor het inchecken en het afleveren van bagage zijn redelijk georganiseerd, maar de efficiëntie van het instappen verschilt per luchthaven. De F&B-selectie aan boord en pre-order is redelijk, en over het algemeen biedt IndiGo een bovengemiddelde klantervaring.”

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Populair

1

IATA publiceert vergelijkend duurzaam rapport

2

Forse groei AirPlus

3

Gratis wifi in alle treinen Thalys

4

Nieuw high-speed internet op Airport Weeze

5

Schiphol opent Lounge 2

Bekijk hier de nieuwste uitgave Business Traveller:

Lifestyle

Ultraluxe: Four Seasons Private Jet Experience

TUI lanceert Golfbreaks dichtbij

Lekker op het terras aan de Vecht bij Flora Batava

Terug naar de toekomst in Ahoy

Star Clippers zet zeil naar Corsica