Het herstel van de tweede helft van 2021 zet zich sterk door in het eerste kwartaal van 2022. In de eerste drie maanden van 2022 heeft KLM voor het derde kwartaal op rij een positief operationeel resultaat gerealiseerd, van +€3 miljoen. Dat is een verbetering van €340 miljoen ten opzichte van vorig jaar. Er is nog een weg te gaan naar volledig herstel, maar de huidige financiële situatie betekent wel dat KLM in het tweede kwartaal is gestart met aflossen van het leningenpakket.

De omzet in het eerste kwartaal van 2022 bedroeg €1.903 miljoen, een ruime verdubbeling ten opzichte van 2021, toen de omzet €930 miljoen was. De operationele winst van €3 miljoen is een stijging van €340 miljoen ten opzichte van 2021, toen €337 miljoen verlies werd gemaakt. De boekingen trokken verder aan dankzij het toenemende aantal landen dat de inreisregels heeft versoepeld. De negatieve impact van de fors gestegen olieprijzen werd beperkt door hedging.

KLM ontving in het eerste kwartaal, voor de laatste keer, een NOW-bijdrage van €140 miljoen (vorig jaar nog €321 miljoen), die bijdraagt aan het positieve resultaat.

Van het leningenpakket van €3,4 miljard uit 2020 is alleen in 2020 een bedrag van €942 miljoen getrokken. In het eerste kwartaal van 2022 is er, net als geheel 2021, niets getrokken. De aflossing in het tweede kwartaal is €311 miljoen, hetgeen de uitstaande schuld van dit leningenpakket verlaagt van €942 miljoen naar €631 miljoen. Indien het herstel zich verder doorzet zal KLM mogelijk later dit jaar verdere aflossingen doen.

Verbeteringen in alle bedrijfsonderdelen

Onze klanten willen en kunnen weer reizen en dat is terug te zien in de resultaten. In totaal mochten we 4,8 miljoen passagiers verwelkomen aan boord, ten opzichte van 1,4 miljoen in het eerste kwartaal van 2021. De stijgende trend in het aantal boekingen zette door ondanks het conflict in Oekraïne en het sluiten van het Russisch luchtruim, waardoor vluchten van en naar Zuid-Korea, China en Japan moeten omvliegen.

Vracht deed het in het eerste kwartaal wederom uitstekend, net als Transavia, dat profiteerde van het feit dat vrijetijdsbestemmingen de inreisregels hebben versoepeld. Engineering & Maintenance liet in het eerste kwartaal een sterke omzetverbetering zien.

Tegelijkertijd zijn belangrijke markten in Azië nog altijd gesloten voor internationale reizigers. Daarnaast heeft de mondiale luchtvaart te maken met stijgende kosten en krapte op de arbeidsmarkt, die de operatie onder druk zet. Dit geldt ook voor KLM.

Operatie onder druk ondanks grote inzet KLM-personeel

De operatie stond in het eerste kwartaal van 2022 al onder druk door vele wisselingen in de operatie en krapte op de arbeidsmarkt. Dat heeft toen niet geleid tot grote verstoringen. Met de verdere stijging van de passagiersaantallen en de situatie op en van luchthaven Schiphol qua capaciteitstekort op veel plaatsen zijn de afgelopen weken heel moeilijk geweest voor de operatie. Een groot woord van dank voor de inzet van de KLM-collega’s en welgemeende excuses aan onze klanten die hier last van ondervonden hebben.

Deze cijfers over het eerste kwartaal geven duidelijk reden tot optimisme. Ondanks de geopolitieke spanningen, hoge inflatie en stijgende kosten, zet het herstel zich onverminderd sterk door. De boekingen benaderen het niveau van 2019, onze klanten kunnen en willen weer graag met ons op reis. Het komende (tweede) kwartaal beginnen we met aflossen van de leningen. Het gaat om een bedrag van €311 miljoen en hopelijk later dit jaar meer. Een ontzettend belangrijke stap in velerlei opzichten die de veerkracht en inzet van alle KLM-collega’s onderstreept. De focus zal de komende periode liggen op enerzijds het aflossen van de leningen en anderzijds de operatie en werkdruk. Daar worden tal van maatregelen op genomen zodat de zomer beter zal verlopen dan de situatie in de afgelopen weken.

KLM President-directeur Pieter Elbers

 

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.