Halfjaarcijfers: Lufthansa vliegt in het rood

De felle prijzenoorlog in de luchtvaart, vooral op de Europese routes, speelt Lufthansa parten. Stijgende brandstof- en technologiekosten drukken zwaar op het resultaat, blijkt uit de halfjaarcijfers die Lufthansa Group dinsdag heeft gepubliceerd. Voor het hele boekjaar houdt de airline vast aan de eerdere prognose waarin een kleine omzetstijging wordt verwacht.

De Lufthansa Group kan momenteel geen winst realiseren, vooral op vluchten voor kortere en middellange afstand. De grootste luchtvaartgroep van Europa verhoogde de omzet in de eerste helft van 2019 met 3 procent naar 17,5 miljard euro. Tegelijk stegen de bedrijfskosten echter met 7 procent 18,3 miljard euro. Dat leidt ertoe dat het geconsolideerde nettoresultaat in de eerste helft van net boekjaar negatief uitpakt: een tekort van 116 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar was nog sprake van een winst van 713 miljoen euro.

Groepsbreed zag Lufthansa de uitgaven voor kerosine stijgen naar 450 miljoen euro. Daarnaast heeft Lufthansa te maken met ‘herwaardering van een belastingrisico in Duitsland’,  waarvoor 340 miljoen euro aan voorzieningen gereserveerd moesten worden. Ook dat droeg aanzienlijk bij aan het halfjaar verlies. Dat betekent dat topman Carsten Spohr kennelijk rekening houdt met de invoering van een extra vliegbelasting.

De Lufthansa Group staat vooral onder druk door de voortdurende prijzenoorlog met Ryanair en andere prijsvechters op Europese routes. ‘Ons resultaat wordt beïnvloed door zware concurrentie in Europa’, zegt CFO Ulrik Svensson. ‘We reageren door kosten te blijven verlagen en onze flexibiliteit te vergroten.’
Tegelijk biedt de Lufthansa Group de prijsvechters het hoofd door zelf met scherpe prijzen de concurrentie aan te gaan.

Capaciteit
Dit is zichtbaar in de resultaten van Eurowings. De lowcost-dochter van Lufthansa dook het afgelopen halfjaar dieper in de rode cijfers. Het resultaat voor aftrek van rente en belasting (Ebit) van Eurowings bedroeg 273 miljoen euro in de min. In de eerste zes maanden van vorig jaar was het negatief resultaat nog 220 miljoen euro.

De capaciteit van Eurowings groeide met 3,8 procent en de bezettingsgraad steeg met 0,9 procent naar 80,7 procent. De gemiddelde omzet daalde echter opnieuw met 5 procent. Dat betekent dat de ticketprijzen daalden.

Een lichtpuntje is de ontwikkeling van de meeste intercontinentale verbindingen. Deze ontwikkelen zich voor het hele boekjaar bovengemiddeld goed.

Voor het hele jaar verwacht topman Spohr, zoals hij in juni al verklaarde, een kleine omzetgroei van een eencijferig percentage. Het aangepaste resultaat zal tussen 5,5 tot 6,5 procent uitvallen. Dat is een ambitieus doel, want in de eerste helft van het jaar behaalde Lufthansa Group een marge van 2,4 procent.

Foto: Carsten Spohr, CEO van Lufthansa (Foto Lufthansa).

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Populair

1

IATA publiceert vergelijkend duurzaam rapport

2

Forse groei AirPlus

3

Gratis wifi in alle treinen Thalys

4

Nieuw high-speed internet op Airport Weeze

5

Schiphol opent Lounge 2

Bekijk hier de nieuwste uitgave Business Traveller:

Lifestyle

Ultraluxe: Four Seasons Private Jet Experience

TUI lanceert Golfbreaks dichtbij

Lekker op het terras aan de Vecht bij Flora Batava

Terug naar de toekomst in Ahoy

Star Clippers zet zeil naar Corsica