Meerwaarde creëren door individuele dienstverlening – deze magische formule garandeert zakenreisorganisaties dat ze zich ook in de toekomst met succes kunnen handhaven in een branche waar de concurrentie steeds heviger wordt. Daarbij is het van het grootste belang om een inzicht te hebben in het klantengedrag van nu en dat van de toekomst. Want met de groeiende technische mogelijkheden veranderen ook de voorkeuren en wensen van de zakenreiziger. Hij/zij wil niet alleen dat de reisorganisatie vooraf het beste advies geeft; maar verwacht ook een perfecte communicatie tijdens de reis en een pakket dat exact aan de verwachtingen voldoet.

Dit zijn weliswaar grote uitdagingen voor het reismanagement, maar tegelijkertijd ook reële kansen. Want wie erin slaagt op dit vlak een optimale service te bieden, kan niet alleen zijn omzet verhogen – denk bijvoorbeeld aan uitgekiende up- en cross-selling – maar kan ook klanten winnen door een competente dienstverlening en perfect op elkaar afgestemde aanbevelingen.

Als we dan inhaken op de voordelen van NDC spreken airlines o.a. over meer transparantie en personalisatie. Dat laatste begrijp ik. Dat willen we immers allemaal; onze klant, de reiziger, echt kennen zodat we hem of haar optimaal van dienst kunnen zijn voor, tijdens en na de reis. Echter als airlines voorstaan m.b.v. NDC honderden tarieven te gaan lanceren en ook differentiëren per distributiekanaal (bijvoorbeeld aanbiedingen doen op reizigersniveau) leidt dat tot minder transparantie. Immers welke keuzes moet men maken in een spaghetti van airlines, tarieven en voorwaarden. Onlangs heeft IATA een whitepaper gelanceerd waarin Travel Managers de toegevoegde waarde van TMC’s zien in dit nieuwe distributielandschap.

“Het is dan ook belangrijk dat je de technische mogelijkheden van vandaag kent en ze correct gebruikt. Dat baant voor zakenreisorganisaties een veilige weg naar een succesvolle toekomst”, aldus Erik van Markus, Managing Director Netherlands, Travelport. “Zakenreizigers zullen ook in de toekomst een persoonlijke, individuele service honoreren, op voorwaarde dat je hen precies aanbiedt waar ze naar op zoek zijn en wat aan hun eisen voldoet. Travel management companies (TMC) die zich richten op zakenreizen profiteren duurzaam van deze win-winsituatie.”

Travelport heeft samen met geselecteerde professionals uit de branche een nieuw e-book gepubliceerd. Het geeft gedetailleerde informatie over hoe het reisgedrag van klanten verandert en hoe zakenreisorganisaties hun toekomst succesvol uitbouwen. Download het e-book vandaag nog.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.