De International Air Transport Association (IATA) heeft een verwachte versterking van de winstgevendheid van de luchtvaartindustrie aangekondigd in een verbetering van haar vooruitzichten voor 2023. Hoogtepunten zijn onder meer:
De nettowinst van de luchtvaartindustrie zal naar verwachting $ 9,8 miljard bedragen in 2023 (1,2% nettowinstmarge), wat meer dan het dubbele is van de eerdere prognose van $ 4,7 miljard (december 2022). De bedrijfswinsten van de luchtvaartindustrie zullen naar verwachting $ 22,4 miljard bedragen in 2023, veel beter dan de prognose van december van een bedrijfswinst van $ 3,2 miljard. Het is ook meer dan het dubbele van de geschatte bedrijfswinst van $ 10,1 miljard voor 2022.
Naar verwachting zullen in 2023 zo’n 4,35 miljard mensen reizen, wat dichter bij de 4,54 miljard mensen komt die in 2019 vlogen.
Verwachtingen
“De financiële prestaties van luchtvaartmaatschappijen in 2023 overtreffen de verwachtingen. De sterkere winstgevendheid wordt ondersteund door verschillende positieve ontwikkelingen. China hief de COVID-19-beperkingen eerder dit jaar op dan verwacht. De vrachtinkomsten blijven boven het niveau van voor de pandemie, ook al zijn de volumes dat niet. En aan de kostenkant is er enige opluchting. De prijzen voor vliegtuigbrandstof zijn weliswaar nog steeds hoog, maar zijn in de eerste helft van het jaar getemperd”, zegt Willie Walsh, directeur-generaal van IATA.
De terugkeer naar nettowinstgevendheid, zelfs met een nettowinstmarge van 1,2%, is een belangrijke prestatie. Ten eerste werd het bereikt in een tijd van aanzienlijke economische onzekerheden. En ten tweede volgt het de grootste verliezen in de geschiedenis van de luchtvaart ($ 183,3 miljard aan nettoverliezen voor 2020-2022 (inclusief) voor een gemiddelde nettowinstmarge van -11,3% over die periode). Opgemerkt moet worden dat de luchtvaartindustrie de COVID-19-crisis inging aan het einde van een historische winstreeks met een gemiddelde nettowinstmarge van 4,2% voor de periode 2015-2019.
“Economische onzekerheden hebben de wens om te reizen niet getemperd, ook al hebben de ticketprijzen hogere brandstofkosten geabsorbeerd. Na diepe COVID-19-verliezen is zelfs een nettowinstmarge van 1,2% iets om te vieren! Maar aangezien luchtvaartmaatschappijen gemiddeld slechts $ 2,25 per passagier verdienen, zal het repareren van beschadigde balansen en het bieden van duurzaam rendement op hun kapitaal voor investeerders een uitdaging blijven voor veel luchtvaartmaatschappijen”, aldus Walsh.