Bij de Britse prijsvechter EasyJet kunnen klanten voortaan alleen nog onder zeer specifieke voorwaarden gratis handbagage meenemen aan boord.

Dat meldt EasyJet op zijn website.

Vanaf 10 februari 2021 is voor passagiers met goedkope tickets alleen een kleine tas toegestaan.​. Dit kleine stuk handbagage mag dan maximaal 45 x 36 x 20 centimeter zijn en moet onder de voorstoel opgeborgen kunnen worden. Een laptoptas of een rugzak mag dus gratis meegenomen worden, maar de normale handbagagekoffer, die meestal in de bagagevakken wordt opgeborgen, is niet meer toegestaan. Frequent flyers zijn uitgesloten van de nieuwe regel.

In het verleden waren er vaak problemen met de beschikbare ruimte in de bagagevakken, zegt de prijsvechter. Daardoor moest EasyJet bij het inchecken handbagage van een aantal passagiers alsnog in het ruim laten plaatsen, wat de punctualiteit in gevaar bracht.

EasyJet probeert dit probleem nu aan te pakken met een nieuwe handbagageregel, waarvan ook de maatschappij zelf profiteert. Voor het meenemen van een ​​kleine koffer aan boord geldt een meerprijs.

Wie vanaf 10 februari 2021 een stoel op de wat duurdere voorste rijen boekt, mag een koffer meenemen. Klanten die een stoel met meer beenruimte boeken, mogen ook een extra groot stuk handbagage meenemen, dat vervolgens in de bagagevakken boven de stoel wordt opgeborgen.

Klanten voor wie het bovenstaande niet van toepassing is, maar die wel een koffer willen meenemen, kunnen deze tegen een toeslag (hands free) boeken, maar moeten deze bij het inchecken afgeven als ruimbagage.

Volgens EasyJet kunnen klanten hun boeking ook later wijzigen en zo een stoel boeken waarmee ze een groter stuk handbagage in de cabine kunnen meenemen.
Frequent flyers van de prijsvechter zijn vrijgesteld van deze regels. Houders van een EasyJet Plus-kaart en klanten met een Flexi-tarief mogen een extra stuk handbagage meenemen, op voorwaarde dat er voldoende ruimte in de bagagevakken is.
Voor klanten die al hebben geboekt, verandert er niets.

Met de maatregel wil EasyJet het boarden versnellen en vertragingen voorkomen. ‘Als er onvoldoende plaats in de bagagevakken aan boord is, kost het veel tijd om bagage alsnog in het ruim op te bergen’, zegt Robert Carey, Chief commercial & Customer Officer bij EasyJet. (Foto Shutterstock)

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.