Hoewel zorgen rond het milieu en de klimaatveranderingen wereldwijd volop in de aandacht staan, lijkt het erop dat grote organisaties hier op dit moment nog weinig rekening mee houden in hun reisprogramma’s.

Er vindt bijvoorbeeld nog nauwelijks voorlichting van medewerkers plaats en ook zijn er nog niet veel organisaties die hun reis- en onkostenbeleid hebben aangepast met het oog op duurzaamheid. Maar er is een kentering te zien. Dit zijn enkele uitkomsten van een nieuw onderzoek van SAP Concur in samenwerking met de Global Business Travel Association (GBTA). De uitkomsten van het onderzoek laten zien dat er tot nu toe nog niet veel is gedaan om duurzaamheid onderdeel te maken van het beleid rond zakenreizen. De verwachting is echter dat bedrijven de komende jaren vaker zullen gaan zoeken naar duurzame reispartners. Op dit moment neemt minder dan een derde (31%) van de travel managers duurzaamheidsaspecten op in het reisbeleid. Slechts 27% spoort medewerkers bijvoorbeeld aan om leveranciers te kiezen die duurzaam opereren. Er valt dus nog veel te winnen op dit gebied.

Bemoedigend is dat het bewustzijn over de impact van zakenreizen op het klimaat groeit. 70% van de ondervraagde travel managers is van mening dat reizigers de mogelijkheid moeten krijgen om duurzame keuzes te maken bij hun reis. Dit zou onder andere moeten gebeuren door:

  • Duurzame reisopties te bieden tijdens het boekingsproces (72%);
  • Zakenreizigers aan te sporen om duurzame keuzes te maken voor hun reis (78%);
  • Rapporten te ontvangen waarmee de uitstoot van CO2 voor een reis berekend kan worden (85%).

Nog veelbelovender is het feit dat 62% van de respondenten van plan is om binnen een tot twee jaar zakenreizigers te verplichten of aan te moedigen om duurzame keuzes te maken. Dit is een verdubbeling van het huidige aantal. Zowel medewerkers als het management van grote organisaties lijken zich meer bewust te worden van de noodzaak om anders om te gaan met zakenreizen. Travel managers zeggen het afgelopen jaar van beide groepen meer verzoeken te hebben ontvangen om duurzame reisopties te bieden.

“Grote organisaties zijn in staat om echte veranderingen op dit gebied teweeg te brengen. Daarvoor moeten ze meer doen aan voorlichting van medewerkers en aan het invoeren van duurzaam reis- en onkostenbeleid. Gelukkig lijken de resultaten van het onderzoek daar ook inderdaad op te wijzen”, zegt Pino Spadaro, Head of SAP Concur Benelux. “Zakenreizen zijn een essentieel onderdeel van zakendoen over de hele wereld en het is essentieel dat we iets doen aan de klimaatgevolgen daarvan. Gelukkig is de technologie intussen zo ver gevorderd dat het ons bij dit soort uitdagingen kan helpen. Dus het is nu aan ons om te kijken hoe we die technologie het beste kunnen inzetten om de klimaatimpact van zakenreizen te beperken.” Er zijn zeker mogelijkheden om samen met leveranciers duurzaamheid in de praktijk te brengen en bij te houden wat de klimaateffecten van reizen zijn. Volgens 80% van de travel managers biedt hun travel management company (TMC) diensten om de duurzaamheid van zakenreizen te meten en daarover te rapporteren. 63% zegt hetzelfde over hun leveranciers en volgens 39% biedt hun online boekingstool of -systeem deze mogelijkheden al.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.