Tried and tested: Eurostar naar Londen

Een van de drukste vliegverbindingen ter wereld heeft concurrentie. De recente start van de nieuwe directe hogesnelheidstrein Eurostar tussen Amsterdam en Londen heeft het speelveld veranderd voor de zakenreiziger. Heeft het vliegtuig er een concurrent bij? We gingen het checken…

De feiten eerst. In april heeft Eurostar de officiële rechtstreekse verbinding van Londen St Pancras naar Amsterdam CS gelanceerd. De trein vertrekt twee maal daags uit Londen St. Pancras en rijdt binnen 3 uur naar Rotterdam. De reistijd naar Amsterdam is 3.41 uur. Inchecken en bagage- grenscontrole doet u op St Pancras.

De heenweg

Maar het is bekend, die controles zijn nog niet mogelijk in Nederland. Op de heenweg dient u dus uit te stappen in Brussel-Zuid om het paspoort te tonen. De treinreis vanuit Amsterdam duurt vooralsnog dus, namelijk ongeveer 4.40 uur. U kunt vertrekken vanaf Amsterdam tussen pakweg 7 uur en 17 uur met een keuze uit vele treinen.

Getest

Zo gaat het in theorie allemaal. Maar we gingen zelf eens kijken of de reis interessant genoeg is voor de zakenreiziger. We vertrekken dus vanaf Amsterdam en stappen eersteklas in de ons welbekende Thalys naar Brussel om 8u17, waar we om 10u08 moeten aankomen. Dan hebben drie kwartier de tijd om over te stappen op de Eurostar van 10u52 met aankomst op St Pancras om 11u57, UK tijd De Thalys eersteklas is uitermate comfortabel en als zakenreiziger alleen is de solo-stoel erg fijn met veel privacy. De wifi werkt uitstekend dus wat werk is zo gedaan. Wel komt de trein met vertraging van een kwartier op Brussel Zuid aan, vooral door de spoordrukte in de Belgische hoofdstad. Ik maak me enige zorgen voor de overstap maar tien minuten later gaat ben ik al bij de check in, hoewel ietwat extra richtingaanwijzers op Brussel-Zuid wel handig zouden zijn richting de Eurostar. Maar doorgaans op Spoor een en twee, en ik snel ik door security en douane en heb ik zelfs nog tijd voor een kop koffie in afwachting van de Eurostar, die ongeveer tien minuten voor vertrek de deuren opent. Er is ook een lounge voor Business Premier passagiers.

Aan boord

Aan boord van de Eurostar naar St Pancras zit ik luxe, opnieuw in eerste klas met de fijne 1-2 configuratie van de stoelen, met ook enkele vierpersonen plekken, ideaal voor een minimeeting als je met meer reist. Maar solo zit ik prima en ik krijg een broodje en koffie aangeboden. Er is wifi, hoewel soms onderbroken, en via de app van Eurostar kun je films en TV bekijken, maar het is wel raadzaam deze al voor de reis te downloaden. De stoel is erg comfortabel, beschikt over stopcontact en USB-voedingen. Op tijd rollen we St Pancras binnen waarin je kunt kiezen tussen meerdere metrolijnen (tip: koop aan boord van Eurostar al een voorgeladen metro kaart Oyster, dat scheelt tijd op het station) Ik neem echter een taxi en na vijftien minuten wachten rijd ik in tien minuten naar mijn hotel, het Nobu Shoreditch Hotel. Het moet nog een uur worden, tijd voor lunch!

Terugreis

Een dag later is het tijd voor de terugreis en de echte innovatie: de directe trein van Londen naar Amsterdam. Ik ben als gewoonlijk veel te vroeg op vertrekpunt maar dat is niet echt nodig. De website vertelde een goed uur van tevoren aanwezig te zijn en dat is ook genoeg, eerder kan er toch niet ingecheckt worden. Op St Pancras zijn echter verschillende winkeltjes om de tijd even te doden. De leukste: de Harry Potter Shop at Platform 9 3/4 op het direct ernaast gelegen Kings Cross Station, op 5 minuten lopen. De lekkerste? De specialiteiten van Fortnum & Mason in de vertrekhal! De check in eenmaal geopend oogt deze wat chaotisch maar de lijn gaat snel (let op: aparte check in voor Business Premier reizigers). Vloeistoffen mogen gewoon mee, dus neem vooral een flesje Londense gin mee voor thuis, of gewoon een watertje voor onderweg. Achter de douane is een niet bijster interessante kleine duty free en twee koffietentjes. Maar dan de trein…

Goede maaltijd

De indeling verschilt niet van de heenweg en wederom zit ik aan een goede solo-stoel met voldoende ruimte om een en ander op te bergen. De stoel kan in relaxmodus en is een aparte cupholder. We krijgen een maaltijd uitgeserveerd en deze begint met een tray, zoals gewend uit het vliegtuig. Een kleine salade, een broodje, stukje goede kaas en een flesje echt goede rosé (uit de Provence!). Denkend dat dit het is, blijkt tot mijn verrassing later nog een keuze uit drie hoofdgerechten te komen. (varkensvlees, zalm of vega). Ik kies voor het vlees en deze smaakt prima. Een kopje koffie erna beëindigt de maaltijd, met als leuke geste chocolaatjes van de bekende Amsterdamse (en zeker niet goedkope) patissier Van Soest. Geruisloos denderen we voort, razen door de tunnel en stoppen eerst kort (3 minuten) in Brussel. Na Brussel krijg ik nogmaals een drankje en een zakje met nootjes. En fatsoenlijk zakje ook, niet zo’n minuscuul airline-zakje met 6 nootjes. Op tijd rollen we Amsterdam binnen en vijf minuten later tram ik tevreden naar huis.

Slotsom:

Maar is het een concurrent voor het vliegtuig? Het antwoord is: absoluut. Het is wel een beetje maatwerk. Waar moet je zijn, hoe lang en hoe flexibel? De heenweg gaat uitstekend en de overstap is onverwacht makkelijk in Brussel. Maar met een goed uur tijdswinst mag het duidelijk zijn dat de terugweg pas echt fantastisch is. Het maakt nu al een goed alternatief voor vliegen, maar dat zal (naar verwachting in 2019) nog beter zijn als we in Amsterdam de check in kunnen doen en dan dubbele tijdswinst hebben. Al met vind ik de trein een heel fijn en eigenlijk gewoon beter alternatief voor zeker de verder weg gelegen luchthavens van Londen, en het biedt zeker aan boord een relaxte manier van reizen met veel mogelijkheden om wat te werken. Uiteraard is de reistijd aan boord fors langer maar deur tot deur zit er, zeker direct, niet zoveel verschil meer tussen. Het is simpelweg een goede concurrent voor vliegen op Heathrow en Gatwick, alleen London City blijft allicht nog wat sneller naar het centrum. Maar we zijn zonder meer overtuigd, nu al, en straks nog meer, dat treinen naar Londen net zo gewoon gaat worden als treinen naar Parijs in plaats van vliegen. De trein heeft de toekomst!

6u17 tot 17u17

Direct

8u31 weg , op Rdam in 12u32, Amsterdam 13u12 (niet op zo|)

17u31 , Rdam 21u32, Amsterdam 22u12

www.nsinternational.nl

 

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Populair

1

Cathay Pacific lanceert nieuwe Premium Economy

2

Forse groei AirPlus

3

Gratis wifi in alle treinen Thalys

4

Nieuw high-speed internet op Airport Weeze

5

Schiphol opent Lounge 2

Bekijk hier de nieuwste uitgave Business Traveller:

Lifestyle

Ultraluxe: Four Seasons Private Jet Experience

TUI lanceert Golfbreaks dichtbij

Lekker op het terras aan de Vecht bij Flora Batava

Terug naar de toekomst in Ahoy

Star Clippers zet zeil naar Corsica