Amerikaanse overheid ‘deeply troubled’: Nederlandse slots in VS in gevaar

De klacht van onder meer JetBlue aangaande het slotbesluit is goedgekeurd door het U.S. Department of Transportation (DOT) (ministerie van Transport). De overheidsinstantie gaat de vluchtoperatie van onder meer KLM naar en van de VS onder nadere ogenschouw nemen. Nederlandse airlines KLM, Martinair en ‘TUI Airlines Nederland’ zijn gevraagd hun geplande vluchtschema naar en van de VS binnen zeven dagen in te dienen bij het ministerie ter revisie. Dit staat in ‘Order 2023-11-6 – IATFCPA – Order Approving Complaints – Part 213 Phase 1[91]’ zoals in bezit van Business Traveller.

De conclusie in het document leest als volgt: ‘The Department has decided to approve the Joint Complaint of members of A4A and the Complaint of JetBlue. Also, the Department will require Dutch carriers to file schedules pursuant to Part 213 for all of their services to and from the United States.’ Dit als reactie op de gister bekend geworden slottoewijzingen Schiphol voor de zomer 2024. Het Amerikaanse ministerie noemt de gang van zaken rondom JetBlue ‘an unjustifiable and unreasonable restriction on access of an air carrier to the U.S.-Amsterdam market.’

Het betekent mogelijkerwijs dat KLM en andere Nederlandse airlines slots moeten inleveren op Amerikaanse bestemmingen als reactie op het Nederlands besluit. Vooral voor KLM is het slecht nieuws op de zo belangrijke Amerikaanse markt. TUI Nederland heeft een veel kleinere operatie op Miami en Orlando Sanford.

Open Skies

De klacht is ingediend door JetBlue en de Members of the Air Transport Association of America (A4A). JetBlue zou door het besluit in de zomer alweer van Schiphol moeten vertrekken. De airline stelde al eerder dat ‘Het niet toekennen van slots is in strijd met het Open Skies-verdrag tussen de VS en de EU, dat regelt dat airlines vrije toegang hebben tot elkaars markten’. Zoals bekend werd gisteren dat binnen de krimp 24 airlines zonder ‘historische landingsrechten’ hun slots moeten inleveren, en andere moeten krimpen.’  Ook veel andere airlines  nemen stappen of overwegen deze.

Niet alledaags

Deze klacht wordt nu gehonoreerd door het DOT. ‘We find that this practice, in the totality of the circumstances presented, constitutes violations of the U.S.-EU Agreement, and we conclude that approval of the complaints is warranted.’ De operatie van de Nederlandse airlines op de VS wordt nu nader bekeken. Het is een niet alledaags besluit, dat eigenlijk onder de Open Skies overeenkomst niet van toepassing was. Slotbeperkingen voor Nederlandse airlines in de VS zijn daarmee een reële optie.

Uit het besluit

“Finally, we remain concerned that the actions taken by the Government of the Netherlands effectively preclude opportunities for new entrant carriers to operate at AMS. Indeed, we find particularly alarming that JetBlue, a relative new entrant at AMS, has been notified that it will receive no slots for the Summer 2024 season. While we are careful to not conflate slots with traffic rights under the U.S.-EU Agreement, we are deeply troubled by the notion that new entrants will be completely foreclosed from slot access at AMS, without any secondary or alternative means to obtain access at AMS, particularly if those alternative options are precluded on a basis that is discriminatory toward unaligned or unaffiliated carriers. As we have conveyed to the Dutch Ministry before, we believe this step poses a serious risk to the open-entry predicate required for the Department’s grants of antitrust immunity to joint ventures operating in the U.S.-AMS market.

 

Against that background, we find that the implementation of the Government of the Netherlands’ Phase 1 noise reduction plan at AMS constitutes an unjustifiable and unreasonable discriminatory and anticompetitive practice, and we further find that the Government of the Netherlands has imposed an unjustifiable and unreasonable restriction on access of an air carrier to the U.S.-Amsterdam market. We find that this practice, in the totality of the circumstances presented, constitutes violations of the U.S.-EU Agreement, and we conclude that approval of the complaints is warranted.

 

We accordingly grant the relief requested by A4A and JetBlue to the extent that they request the Department to initiate consultations. We also find, based on the above, that it is in the public interest to exercise our authority under Part 213 of the Department’s regulations to require Dutch carriers — KLM, Martinair, and TUI Airlines Nederland — to file schedules for their services to or from the United States within seven (7) days of the date of this Order.”

 

 

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Populair

1

Cathay Pacific lanceert nieuwe Premium Economy

2

Forse groei AirPlus

3

Gratis wifi in alle treinen Thalys

4

Nieuw high-speed internet op Airport Weeze

5

Schiphol opent Lounge 2

Bekijk hier de nieuwste uitgave Business Traveller:

Lifestyle

Ultraluxe: Four Seasons Private Jet Experience

TUI lanceert Golfbreaks dichtbij

Lekker op het terras aan de Vecht bij Flora Batava

Terug naar de toekomst in Ahoy

Star Clippers zet zeil naar Corsica