Air France-KLM bezorgt Nederlandse economie 21,9 miljard euro en 267.990 banen

De Air-France KLM Group levert een forse bijdrage aan de Nederlandse- en Franse economie. De jaarlijkse economische bijdrage is meer dan 70 miljard euro en ruim 820.000 banen. Dat blijkt uit een studie in opdracht van Air France-KLM ter gelegenheid van het 20-jarig bestaan van de luchtvaartcombinatie.

De luchtvaartcombinatie genereert 2,3% van het Nederlandse bruto binnenlands product (BBP) en 1,9% van het Franse BBP. Nog meer cijfers: 267.990 banen in Nederland en 552.570 banen in Frankrijk zijn afhankelijk van Air France-KLM (direct, indirect, multiplier). Voor elke door Air France-KLM gecreëerde baan worden 9,2 aanvullende banen gecreëerd in de Nederlandse economie en 11 banen in de Franse economie.

De Air France-KLM Group heeft in het fiscale jaar 2023 een netto-inkomen van 0,9 miljard euro behaald, terwijl de totale economische impact wordt geschat op 21,9 miljard euro in Nederland en 48,9 miljard euro in Frankrijk; ofwel 1.228 euro per jaar per inwoner in Nederland en 723 euro per jaar per inwoner in Frankrijk. Elke door Air France-KLM geïnvesteerde euro levert de Nederlandse economie 3,4 euro op. In Frankrijk is dat 3,6 euro per geïnvesteerde euro.

Gunstig vestigingsklimaat

Deze economische voordelen bestaan uit directe investeringen, directe en indirecte werkgelegenheid en het afnemen van producten en diensten van lokale leveranciers. De bijdrage van Air France-KLM aan de Nederlandse economie bestaat voornamelijk uit het verbinden van het land met de rest van de wereld. KLM heeft op Schiphol een van ‘s werelds meest effectieve vervoersknooppunten gebouwd, waardoor de Nederlandse hoofdstad effectief verbonden is met 160 bestemmingen. Dit overtreft het natuurlijke potentieel van haar thuismarkt ruimschoots.

‘Dit maakt Nederland tot een van de best verbonden economische centra ter wereld, wat een gunstig vestigingsklimaat creëert voor internationale organisaties en bedrijven die hun hoofdkantoor in Nederland vestigen of aanhouden’, schrijft Air France-KLM in een toelichting. ‘De activiteiten van Air France-KLM in Nederland ondersteunen ook de Nederlandse export, van bloemen tot geneesmiddelen, met name door de vrachtdivisie van de Group, Air France-KLM Martinair Cargo.’

De studie werd in opdracht van Air France-KLM uitgevoerd door professor Herbert Castéran, hoogleraar aan en directeur van de Institut Mines Télécom Business School.

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Populair

1

GBTA: Uitgaven voor zakenreizen bereiken record in 2024, meer dan $2 biljoen in 2028

2

Forse groei AirPlus

3

Gratis wifi in alle treinen Thalys

4

Nieuw high-speed internet op Airport Weeze

5

Schiphol opent Lounge 2

Bekijk hier de nieuwste uitgave Business Traveller:

Lifestyle

Riu Plaza Chicago opent haar deuren op toplocatie

Volop nieuwe Michelin sterren in Dubai

NIO presenteert nieuwe EL8

Uit het magazine: 'Het ultieme eilandgevoel op Ibiza'

NIO House Amsterdam officieel geopend