Hoewel weer meer zakenreizen worden gemaakt, lag het aantal zakelijke hotelovernachtingen in april pas op driekwart van het niveau van april 2019, blijkt uit een recent gepubliceerd rapport van ABN AMRO. Door onlinevergaderen, een verhoogd milieubewustzijn en hogere kosten blijven een deel van de zakenreizigers thuis.

Het totaal aantal Nederlandse hotelovernachtingen, van zowel toeristen als zakelijke gasten, is tijdens de coronacrisis flink gedaald. Het aantal zakelijke overnachtingen daalde van 21 miljoen in 2019 naar 7,9 miljoen in 2020, een daling van 62 procent. Hoewel het aantal overnachtingen door zakelijke gasten in 2021 ten opzichte van 2020 een kleine plus van 6 procent liet zien, kwam de zakelijke markt vorig jaar nog lang niet op het niveau van 2019 (-60 procent).

Minder snel

Ook nu dit jaar de grootste zorgen rond het coronavirus zijn verdwenen, herstellen de zakelijke hotelovernachtingen beduidend minder snel dan de toeristische. In bovenstaande grafiek is duidelijk te zien dat in april 2022 de zakelijke hotelovernachtingen op 73 procent van april 2019 zitten, terwijl de toeristische hotelovernachtingen met 112 procent flink boven het niveau van voor het uitbreken van de pandemie zijn uitgestegen. In april van 2019 waren er 4,8 miljoen hotelovernachtingen in Nederland, waarvan 1,94 miljoen met een zakelijk motief. In april van dit jaar zijn maar 1,41 miljoen zakelijke overnachtingen gemaakt.

De hotelovernachtingen van toeristen lagen in oktober vorig jaar ook al even boven het niveau van 2019 terwijl de zakelijke overnachtingen op dat moment bleven steken op 61 procent. Ook vorig jaar herstelden de zakelijke overnachtingen dus langzamer dan de toeristische overnachtingen. Voor de nabije toekomst ziet het er voor de hotelbranche als geheel positief uit. Eind mei liggen de wereldwijde hotelboekingen op 97 procent van het niveau van 2019 volgens de World Hotel Index.

Grote steden

De experts van ABN AMRO geven aan dat hotels in de vier grootste steden voorzien in ruim 60 procent van alle zakelijke hotelovernachtingen in Nederland. In 2019 waren dat zo’n 13 miljoen zakelijke overnachtingen. Daarmee zijn deze overnachtingen een grote inkomsten bron voor deze steden. Ook zet het rapport vraagtekens bij het volledige herstel van zakelijke reizen. Tijdens de pandemie is duidelijk geworden dat het doen van zaken op afstand via videobellen een goed alternatief is voor de meeste zakelijke reizen.

Daarnaast zijn veel evenementen tegenwoordig ook hybride, waardoor een belangrijke reden voor het maken van een zakenreis is weggenomen. Bedrijven zetten zich daarnaast steeds meer in om hun CO₂-uitstoot te verkleinen. Een van de manieren is het beperken van het aantal zakelijke reizen Ook spelen de stijgende kosten van het reizen een rol. De hard gestegen brandstofprijzen hebben vliegtickets en zakelijke reizen per auto flink duurder gemaakt. Consumenten zullen ook hun zakelijke reizen willen combineren met een privé-uitstap of reis om zo kosten te besparen. De CEO van American Airlines gaf aan dat uit hun onderzoek blijkt dat inmiddels het aandeel reizigers dat een privé en zakelijke reis combineert, gestegen is van 20 tot 25 procent naar 50 tot 55 procent.

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.