British Airways: makeover van 5 miljard euro

De chief executive van British Airways, Alex Cruz, heeft deze week in London gemeld dat de nieuwe £4.5 miljard (5,07 miljard euro)investering in de luchtvaartmaatschappij bij zal dragen aan het verbeteren van de vliegervaring voor al haar klanten.

Cruz bevestigt hiermee de positie van British Airways als premium airline met een focus op meer keuze en kwaliteit voor de klant. Cruz legde verder uit dat de luchtvaartmaatschappij te kampen heeft met competitie die uitdagender is dan ooit tevoren. Hiermee doelt hij op de groei van low-cost long haul luchtvaartmaatschappijen, de continue groei van low-cost short-haul, het premium aanbod van airlines uit de Golf en de financiële wederopstanding van Amerikaanse, trans-Atlantische operators. Hij gaf daarbij aan te werken aan een sterkere nationale airline met duidelijke voordelen voor de klant, maar tegelijkertijd ook aan een airline die vooraan staat in de wereldwijde luchtvaart.

De investering over de komende 5 jaar zal onder meer het volgende omvatten:

  • 72 nieuwe vliegtuigen, waaronder vier nieuwe types voor BA: de Airbus A350, de Boeing 787-10 en de neo variant van de A320 en 321(met nieuwe motor);
  • Nieuwe interieurs voor 128 toestellen in de bestaande vloot;
  • Stroomvoorzieningen bij elke stoel in alle cabines;
  • Verbeterde catering voor long haul Economy passagiers;
  • De uitrol van snelle WiFi in alle cabines, zowel short haul als long haul.

Cruz herhaalde dat hij een British Airways voor iedereen wil creëren. Hij zei meer betaalbare tickets te willen aanbieden, zoals bijvoorbeeld de huidige £30 voor een enkele reis op een reeks routes. Hiermee kan het de competitie aan met alle soorten luchtvaartmaatschappijen. BA zal ook doorgaan met het aanbieden van nieuwe routes naar wens van de consument.

“We willen de voorkeurs-luchtvaartmaatschappij voor iedereen zijn. Elke klant doet ertoe – short-haul of long-haul, Economy of premium. We moeten dus ook een aanbod hebben dat interessant is voor elk type reiziger,” zei Cruz.

Tijdens zijn speech werd tevens een nieuwe route voor de zomer aangekondigd: van Heathrow naar Figari in Corsica. British Airways zal 264 routes vliegen de komende zomer. Een stijging van maar liefst 17% ten opzichte van 2 jaar geleden. Daarnaast  besteedde hij aandacht aan een extra £200 miljoen investering in Club World cabines bovenop de investering van  £400 miljoen die vorig jaar werd aangekondigd. Ook vertelde hij over de klantervaring van de recente verbeteringen in de catering en beddengoed. Deze werden als “fantastisch” bestempeld. De lounges van New York JFK, Rome en Aberdeen worden in 2018 verbouwd.

“Als nationale airline hebben we niet een soort van speciale immuniteit tegen de manier waarop onze industrie verandert,” lichtte hij toe. “Een vooraanstaande positie garandeert geen privileges. We hebben niet het alleenrecht op groei en we vragen hier ook niet om.” Hij voegde hieraan toe: “Ik ben echter wel erg gepassioneerd om British Airways op het juiste pad te zetten, om klanten goed te bedienen en ons potentieel ten volste te benutten. Als we veranderingen blijven omarmen zonder onze kernwaarden uit het oog te verliezen, dan is er geen grens aan wat we kunnen bereiken.”

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Populair

1

Cathay Pacific lanceert nieuwe Premium Economy

2

Forse groei AirPlus

3

Gratis wifi in alle treinen Thalys

4

Nieuw high-speed internet op Airport Weeze

5

Schiphol opent Lounge 2

Bekijk hier de nieuwste uitgave Business Traveller:

Lifestyle

Ultraluxe: Four Seasons Private Jet Experience

TUI lanceert Golfbreaks dichtbij

Lekker op het terras aan de Vecht bij Flora Batava

Terug naar de toekomst in Ahoy

Star Clippers zet zeil naar Corsica